Informace o publikaci
Využívanie všeobecne platných princípov vo vyučovaní pohybových vzorcov profesnej sebaobrany na Strednej odbornej škole Policajného zboru v Pezinku
Název česky | Využívání obecně platných princípů ve výuce pohybových vzorců profesní sebeobrany na Střední odborné škole Policejního sboru v Pezinku |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2009 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Zvládání extrémních situací |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | selfdefence; aikido principles; police training |
Popis | Cílem studie bylo zjistit vliv obecných principů ve výcviku pohybových struktur v profesní sebeobraně. Sledovali jsme 20 studentů Střední odborné školy Policejního sboru Slovenské republiky v experimentální skupině a 20 studentů stejné školy v kontrolní skupině.. Po dobu řízeného pedagogického experimentu obě skupiny absolvovaly výcvik speciální tělesné výchovy (144 hodin). Vzdělávací program byl u obou skupin stejný z hlediska objemu (144 hodin tělesné přípravy), struktury (stála struktura vyučovací hodiny), frekvence (dvě vyučovací hodiny a jedna hodina docvičování týdně) a intenzity (dané tematickým plánem tělesné přípravy). Pohybová příprava byla stejná ve složkách: psychické (odstraňování stresu z fyzického kontaktu a strachu z pádů), fyzické (objem, frekvence a intenzita tréninkových jednotek), taktické (zejména legislativní podmínky), technické (předepsané tematickým plánem tělesné přípravy). U experimentální skupiny byly používané didaktické pravidlá aikidó, které byly experimentálním faktorem. Na konci experimentu byli všichni participanti testováni ve specifických sebeobranných dovednostech. Pět záměrně vybraných expertů hodnotilo podle specifické škály sebeobranný dovednosti z videozáznamů. Experimentální faktor měl statisticky významný vliv na kvalitu osvojení specifických sebeobranných dovedností. |