![Důležité termíny](https://cdn.muni.cz/media/3633704/image_2.jpg?mode=crop¢er=0.5,0.5&rnd=133572412150000000&heightratio=0.5&width=278)
Informace o publikaci
Proces školního vzdělávání dětí s intelektovými dysfunkcemi
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2009 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Studie se zabývá problematikou školního vzdělávání dětí s intelektovými dysfunkcemi. Analyzuje kognitivní vývoj těchto dětí a jejich problémy v učení způsobené intelektovými dysfunkcemi. I když kognitivní vývoj u těchto dětí probíhá ve své podstatě stejně jako u dětí bez diagnostikovaných poruch, je tento průběh pomalejší a dosáhne maximálně konkrétní úrovně, značný rozdíl je rovněž mezi poznávacími schopnostmi a adaptací k okolí. Významné je, že u těchto dětí jsou vývojové změny dlouhou dobu citlivé k výchovnému působení, což by mělo být využito v procesu nápravného působení. Teoretickým východiskem pro úvahy o možné intervenci je koncepce Vygotského, jeho pojem "zóna nejbližšího vývoje" a analýza možností její aktivizace. Možnost stimulovat kognitivní vývoj člověka je ilustrována rovněž na koncepci izraelského psychologa R. Feuersteina a jeho programu tzv. instrumentálního obohacení. Intervenční a diagnostický proces lze rozčlenit do několika stádií: první testové šetření, intervence, druhé šetření, další příp. šetření a syntéza získaných výsledků. |
Související projekty: |