Informace o publikaci

Proces školního vzdělávání dětí s intelektovými dysfunkcemi

Autoři

CZAPIGA Alina POLEDŇOVÁ Ivana

Rok publikování 2009
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Popis Studie se zabývá problematikou školního vzdělávání dětí s intelektovými dysfunkcemi. Analyzuje kognitivní vývoj těchto dětí a jejich problémy v učení způsobené intelektovými dysfunkcemi. I když kognitivní vývoj u těchto dětí probíhá ve své podstatě stejně jako u dětí bez diagnostikovaných poruch, je tento průběh pomalejší a dosáhne maximálně konkrétní úrovně, značný rozdíl je rovněž mezi poznávacími schopnostmi a adaptací k okolí. Významné je, že u těchto dětí jsou vývojové změny dlouhou dobu citlivé k výchovnému působení, což by mělo být využito v procesu nápravného působení. Teoretickým východiskem pro úvahy o možné intervenci je koncepce Vygotského, jeho pojem "zóna nejbližšího vývoje" a analýza možností její aktivizace. Možnost stimulovat kognitivní vývoj člověka je ilustrována rovněž na koncepci izraelského psychologa R. Feuersteina a jeho programu tzv. instrumentálního obohacení. Intervenční a diagnostický proces lze rozčlenit do několika stádií: první testové šetření, intervence, druhé šetření, další příp. šetření a syntéza získaných výsledků.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info