![Studijní programy](https://cdn.muni.cz/media/3757910/studijni-programy-student-jde-chodbou-masarykova-univerzita.jpg?mode=crop¢er=0.5,0.5&rnd=133754493890000000&heightratio=0.5&width=278)
Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Impacts of Unbundling on Competitiveness of Railways
Název česky | Vliv vertikální separace na konkurenceschopnost železnice |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2010 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Železniční doprava a logistika |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.zdal.uniza.sk/index.php/aktualne-islo.html |
Obor | Ekonomie |
Klíčová slova | unbundling; railway industry; transport economics |
Popis | Všeobecným cílem reforem železniční dopravy v zemích EU je zvýšení její provozní efektivnosti železnice a její konkurenceschopnosti vzhledem k ostatním dopravním modům, zejména vzhledem k silniční dopravě, v případě vysokorychlostních železnic i vhledem k dopravě letecké. Pro dosažení tohoto cíle volí Společná dopravní politika EU (CTP) jako nástroj vertikální separaci, tzn. formální i faktické oddělení železničního provozu od vlastnictví a správy železniční infrastruktury tzv. unbundling. Železniční reforma na základě unbundlingu má však i svá omezení a může generovat problémy. Výsledkem unbundlingu by tak nemuselo být zvýšení efektivnosti železniční dopravy, ale spíše naopak podvázání efektivnosti jednotlivých dopravců, což by vedlo k nižšímu uspokojení zákazníků a nižší intermodální konkurenceschopnosti železnice, a dále ke zvýšení celkových nákladů odvětví. |
Související projekty: |