Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Ein wahrer Homunkulus in der Tierwelt. Gabriel von Max´ Affenbilder
Název česky | Pravý homunkulus ve světe zvířat. Obrazy opic Gabriela von Maxe |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2010 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Umění : časopis Ústavu dějin umění |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.umeni-art.cz/ |
Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
Klíčová slova | Gabriel von Max; monkey paintings; the painting of the 19th century; the Munich school |
Popis | Mnichovský umělec českého původu Gabriel von Max (1840-1915) byl v dobovém tisku nazýván malíř opic (Affenmaler). Tzv. opičí žánry jsou důležitou částí jeho rozsáhlého díla. V článku je propojeno několik rovin výkladu. Za pomoci vzpomínkových textů je nastíněn biografický aspekt, přičemž je patrná Maxova stupňující se afinita k živočišnému druhu opic, založená na vlastních chovatelských zkušenostech. Výjimečnost Maxova postavení na umělecké scéně spočívá v tom, že byl zároveň malíř i amatérský přírodovědec, proto je zkoumána otázka, jakým způsobem se jeho orientace v přírodních vědách projevila v jeho výtvarném díle. Pozornost je věnována také recepci jeho opičích žánrů, jejich souvislosti s dalšími tematickými okruhy Maxovy tvorby a komparaci s díly jiných umělců (Alexandre-Gabriel Decamps, Paul Meyerheim, František Kupka a další). Max omezil žánrový charakter malby a soustředil se na portrétní aspekt, takže se přiblížil lidským portrétům. Jeho obrazy opic jsou sémanticky komplikované. Mohou být "čteny" jako karikaturní, ironické, evolucionistické, realisticky dokumentační, fantazijní, a to vše naráz. |
Související projekty: |