Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Škola a zdraví pro 21. století, 2010. Zdravotně znevýhodněná rodina aneb klopýtání životem
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2010 |
Druh | Odborná kniha |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Publikace se zabývá problémy rodin zdravotně znevýhodněných dětí. Soustřeďuje se na téma současné rodiny, její sociologické souvislosti a psychologické aspekty. Autorka publikace zmiňuje vývoj rodiny v Čechách. Těžiště publikace je v kapitolách týkajících se rodiny s postiženým dítětem. V těchto částech se zabývá autorka dynamikou rodin, vlivem postižených dětí v rodině na život sourozenců a rolí prarodičů při péči o postižené dítě. Kategorie postojů rodičů zdravotně znevýhodněných dětí chápe autorka jako volně prostupné na škále akceptace – rezignace. V souladu s literárními zdroji cítí, že pro postižené dítě je jednoznačně pozitivní, když mu není věnována zvláštní pomoc a pozornost, ale když se rodiče zaměří na vytvoření reálného sociálního místa pro dítě uvnitř rodiny. Zdraví rodičů, kteří dlouhodobě pečují o zdravotně znevýhodněné dítě, je podmíněné mírou a strukturou sociální opory; od sociální opory se odvíjí i syndrom rodičovského vyhoření. Vývoj rodiny je v knize přirovnán ke klopýtání koně při překážkách. V publikaci se můžeme seznámit s fiktivními příběhy dvaceti rodin, které pečují a „klopýtají“ při své péči o zdravotně znevýhodněné děti. Publikace je podložena osmiletým výzkumem v oblasti zdravotně znevýhodněných rodin a sedmadvacetiletou psychologickou poradenskou praxí s postiženými dětmi. |
Související projekty: |