Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
What is Most Often Healthy, Unhealthy or Pathological (Healthy Mentality, Unhealthy Diet, Pathological Condition)
Název česky | Co je nejčastěji zdravé, nezdravé nebo chorobné (zdravý rozum, nezdravá strava, chorobné stavy…) |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2011 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | SCHOOL AND HEALTH 21. Health Literacy through Education |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | Czech words zdravý (healthy); nezdravý (unhealthy) and chorobný (morbid); zdravý and nezdravý or chorobný in educational themes |
Popis | V dřívějších statích jsme sledovali, jak se uvažování běžného člověka o zdraví odráží v jazyce a jak se promítá i do vyjadřování, které čerpá z lidového jazyka – z frazeologie: např. v přirovnání vlastnosti (být) zdravý k objektu, u něhož se zdraví předpokládá (zdravý jako býk, zdravý jako buk), v chápání určité vlastnosti zdravě, chorobně, nezdravě (zdravě sebevědomý, chorobně ctižádostivý) nebo ve vnímání barev jako příznaků/symptomů zdraví nebo nemoci. V následujícím příspěvku se pokusíme ukázat, co je vlastně v běžné komunikaci psané i mluvené a v textech různých stylů a žánrů nejčastěji považováno za zdravé, nezdravé, až chorobné, ale především o čem se jako o zdravém, nezdravém nebo chorobném hovoří, a pokud to bude možné, zaměříme se hlavně na texty související se školou. Podkladem bude opět výzkum v korpusu českých textů, který má v současné době již 1,3 miliard slov. V něm budeme sledovat, která slova označující různé jevy konkrétní a abstraktní se v autentických textech pojí s přídavnými jmény zdravý, nezdravý nebo chorobný. |
Související projekty: |