Informace o publikaci
SPOLEČENSKÁ DETERMINACE VZDĚLÁNÍ
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2012 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Recenzovaný sborník příspěvků vědecké konference s mezinárodní účastí Sapere Aude 2012, Vzdělávání a dnešní společnost. |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Filosofie a náboženství |
Klíčová slova | education values humanism crisis profit antinomy |
Popis | Článek poukazuje na širší společenské souvislosti vztahu společnosti, učitelů, žáků a studentů zvláště ke vzdělávání a hodnotě poznání vůbec. Z tohoto hlediska se ukazují jako klíčové dominantní hodnoty, sdílené v dané době a v daném typu společenského systému. Pro jejich společenskou „definici“ je určují i minulý vývoj a jeho převládající interpretace, přispívající v současnosti k diskreditaci základních humanistických, a tím i vzdělanostních ideálů. Na druhém místě je v textu zdůrazněn vliv společenského systému na konkrétní podobu systému školského a na určení jeho cílových funkcí. Analýza obou těchto problémových okruhů ukazuje příčiny současného krizového vývoje a neslučitelnost humanisticky pojatého školství s dominancí úzce pojatého finančního zisku. |