Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Birth and death of Czech elementary schools during the 20th century in border region – The common features of two stages of evolutional continuum
Název česky | Zřízení a zánik českých základních škol v pohraničním regionu v průběhu 20. století – společné rysy dvou fází vývojového kontinua |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2012 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Evropa zažila během 20. století několik významných proměn geopolitické situace a zvláště intenzivně tyto události prožívaly pohraniční oblasti, území na styku dvou kultur. Příkladem takového geopoliticky postiženého území je česko-německé pohraničí, kde došlo během 20. století k masovým přesunům obyvatelstva. Geopolitické změny se promítaly do každodenního života tamních obyvatel, tedy i do organizace školství. Tento příspěvek si klade za cíl analyzovat události a procesy spojené se zřizováním nových, zejména českých menšinových, základních škol v severočeském regionu Ústí nad Labem, a následně diskutovat faktory, které měly vliv na masivní uzavírání základních škol o několik desetiletí později. Příklad ústeckého regionu je zarámován do širších historicko-geografických souvislostí a zároveň lze s ohledem na práce jiných autorů mnohé závěry aplikovat na vývojové trendy v dalších regionech tohoto charakteru. V tomto příspěvku chceme porovnat faktory ovlivňující vznik a zánik základních škol ve dvou fázích vývojového kontinua, hledat především jejich společné rysy a podmíněnosti pohraniční polohou. Náš výzkum je zarámován analýzou statistických údajů o prostorovém rozmístění škol a následně se opírá o rozbor archivních pramenů regionálního školství a rozhovory s pamětníky uzavírání základních škol v místě bydliště. Příspěvek představuje dílčí studii dvou rozsáhlejších výzkumů historických a prostorových aspektů vývoje základního školství v Česku. |