Project information
Tacit Pedagogical Knowledge and the Self-Regulation of the Process of its Development
- Project Identification
- GA406/02/1247
- Project Period
- 1/2002 - 12/2004
- Investor / Pogramme / Project type
-
Czech Science Foundation
- Standard Projects
- MU Faculty or unit
-
Faculty of Education
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
- Cooperating Organization
-
University of South Bohemia České Budějovice
- Responsible person doc. PaedDr. Iva Stuchlíková, CSc.
- Responsible person prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
The aim of this interdisciplinary project is to find the relationship between tacit and explicit pedagogical knowledge and to study the conditions of the self-regulation of their development process (at both the student and in-service teachers). The qualitative methodology (non-structured observation, teacher's biography method, ethnographic interview, case studies of students and their self-reflective reports) topped up with the experiment based on quantitative research procedures will be employed by the research team. Besides the relationship between tacit and explicit pedagogical knowledge the key factors influencing the development of tacit pedagogical knowledge are supposed to be the main outputs of the project. The interventions supporting the self-regulation of the process of the tacit pedagogical knowledge development will be suggested.
Publications
Total number of publications: 12
2006
-
Zjišťování výsledků přípravy studentů na projektovou výuku na PdF OU a PdF MU Brno za účelem zvyšování kvality jejich celkové profesní přípravy v rámci oboru učitelství 1. stupně
Pedagogická evaluace, year: 2006
2005
-
Pedagogické problémy učitelů v dnešní škole
Škola očami dnešného světa. Sborník příspěvků z mezinárodní konference. CD ROM., year: 2005
-
Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování koncept (SLT)
Pedagogická revue, year: 2005, volume: 57, edition: 5
-
Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání
Year: 2005, number of pages: 171 s.
2004
-
Experience of Student Teachers as a Source of their Pedagogical Knowledge
The New Educational Review, year: 2004, volume: 4, edition: 3-4
-
Od pedagogických implicitních znalostí k pedagogické kondici
Sborník prací Ústavu pedagogických a psychologických věd. Řada pedagogicko-psychologická P1, year: 2004
2003
-
Nepřímé strategie učení cizímu jazyku
Year: 2003, number of pages: 120 s.
-
Nepřímé strategie učení v procesu učení cizím jazykům (Zpráva z výzkumného šetření)
Pedagogické spektrum, year: 2003, volume: XII, edition: 5-6
-
Používání nepřímých strategií učení v učení cizím jazykům u gymnaziálních studentů
Študentské fórum, VI. ročník (Zborník príspevkov zo stretnutia študentov doktorandského štúdia, konaného 16. a 17. decembra 2002), year: 2003
-
Používání sociálních strategií učení v procesu učení cizím jazykům u gymnaziálních studentů (Zpráva z výzkumu)
Sborník referátů XI. konference ČAPV - Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání, year: 2003