Informace o projektu
Implicitní pedagogické znalosti a možnosti autoregulace procesu jejich rozvíjení
- Kód projektu
- GA406/02/1247
- Období řešení
- 1/2002 - 12/2004
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
- Spolupracující organizace
-
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
- Odpovědná osoba doc. PaedDr. Iva Stuchlíková, CSc.
- Odpovědná osoba prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Podstatou interdisciplinárního projektu je nalézt vztah mezi implicitními a explicitními pedagogickými znalostmi a stanovit podmínky autoregulace procesu jejich rozvíjení (u učitelů i studentů učitelství). Při řešení projektu bude uplatněna kvalitativní metodologie (nestrukturované pozorování, metoda životního příběhu učitele, etnografický rozhovor, kasuistiky studentů a učitelů a jejich sebereflektivní výpovědi), doplněná experimentem, opírajícím se o kvantitativní postupy. Předpokládá se, že stěžejním výsledkem řešení projektu bude kromě vymezení vztahu mezi implicitními a explicitními pedagogickými znalostmi také odhalení klíčových faktorů, které ovlivňují rozvíjení implicitních pedagogických znalostí. Budou navrženy intervence podporující autoregulaci procesu rozvíjení implicitních pedagogických znalostí.
Publikace
Počet publikací: 12
2006
-
Zjišťování výsledků přípravy studentů na projektovou výuku na PdF OU a PdF MU Brno za účelem zvyšování kvality jejich celkové profesní přípravy v rámci oboru učitelství 1. stupně
Pedagogická evaluace, rok: 2006
2005
-
Pedagogické problémy učitelů v dnešní škole
Škola očami dnešného světa. Sborník příspěvků z mezinárodní konference. CD ROM., rok: 2005
-
Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování koncept (SLT)
Pedagogická revue, rok: 2005, ročník: 57, vydání: 5
-
Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání
Rok: 2005, počet stran: 171 s.
2004
-
Experience of Student Teachers as a Source of their Pedagogical Knowledge
The New Educational Review, rok: 2004, ročník: 4, vydání: 3-4
-
Od pedagogických implicitních znalostí k pedagogické kondici
Sborník prací Ústavu pedagogických a psychologických věd. Řada pedagogicko-psychologická P1, rok: 2004
2003
-
Nepřímé strategie učení cizímu jazyku
Rok: 2003, počet stran: 120 s.
-
Nepřímé strategie učení v procesu učení cizím jazykům (Zpráva z výzkumného šetření)
Pedagogické spektrum, rok: 2003, ročník: XII, vydání: 5-6
-
Používání nepřímých strategií učení v učení cizím jazykům u gymnaziálních studentů
Študentské fórum, VI. ročník (Zborník príspevkov zo stretnutia študentov doktorandského štúdia, konaného 16. a 17. decembra 2002), rok: 2003
-
Používání sociálních strategií učení v procesu učení cizím jazykům u gymnaziálních studentů (Zpráva z výzkumu)
Sborník referátů XI. konference ČAPV - Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání, rok: 2003