Project information
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných skupin
(VY-S-O-S)
- Project Identification
- MUNI/A/1023/2010
- Project Period
- 1/2011 - 12/2011
- Investor / Pogramme / Project type
-
Masaryk University
- Grant Agency of Masaryk University
- Category A
- MU Faculty or unit
-
Faculty of Education
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
- Mgr. Dana Dražilová Fialová
- Mgr. Helena Hlavačková, Ph.D.
- Mgr. Martina Hrdá, Ph.D.
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
- Mgr. Olga Kusá
- Mgr. Richard Macků, DiS., Ph.D.
- Mgr. Martin Stanoev, Ph.D.
- doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
- Mgr. Veronika Šuráňová
- Keywords
- Romani pupils, qualitative research, socially handicapped groups, interview
The project follows previous research activities in 2010 and covers partial research topics that are in fact also the topics of dissertation thesis of PhD students and at the same time the topic is the profile topic of the Department of Social Pedagogy of the Faculty of Education, MU. Contrary to the last year, the researchers focus on the analysis and interpretation of the data and also they work on the monograph preparation as a result of long term research. Children and adults influenced by social inclusion or lack the equal access to the education because of their sociocultural handicap (children of the migrating families, Romani pupils, youth cultural subgroups and groups affected by social pathology) are the core of the research. The project integrates partial topics and generates options for for scientific features of the phenomena and also serves as a platform for the team work of the PhD students and enables to create particular education strategies of the target groups.
Results
One of the key outcomes (including presentations at conferences and individual texts in journals and conference anthologies), which is the completion of research activities of the research team is the monograph titled The Research and Education of Socially Disadvantaged Pupils. The monograph published by Paido publisher (2012) presents the results of the research team in the form of individual chapters. The research focuses on two target groups - the Roma pupils and the children of refugees. Each chapter contains the description of the research methodology, the data analysis, but also some recommendations for the educational practice.
Publications
Total number of publications: 17
2013
-
Simulace společenských systémů-Výzva pro kompetence studentů gymnázií
Sborník příspěvků XXI. celostátní konference ČAPV, Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti,Ústí nad Labem 16.-18.září 2013, year: 2013
-
Tělesné jednání jako základ poznání a výzkumu. Divadelní techniky a kognitivní vědy druhé generace
Výzkumný exkurz do dramatické výchovy, edition: Vyd. 1., year: 2013, number of pages: 36 s.
2012
-
Analýza konstruování sociálního světa žáků ZŠ na pozadí tématu rasismu
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie, edition: 1 vyd, year: 2012, number of pages: 32 s.
-
Bariéry v edukaci romských žáků : Fenomenologický přístup v sociálně-pedagogickém výzkumu
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie, year: 2012, number of pages: 19 s.
-
Filozofováním k rozvoji kritického a tvořivého myšlení dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie, year: 2012, number of pages: 14 s.
-
Informální edukace jako jedna z forem netradičního vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků.
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie, year: 2012, number of pages: 8 s.
-
K teoriím sociálního znevýhodnění
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie, edition: 1. vyd., year: 2012, number of pages: 10 s.
-
Komunikace a integrace žáků s odlišným mateřským jazykem – změna pohledu
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie, edition: Vyd. 1., year: 2012, number of pages: 25 s.
-
Možnosti simulací společenských systémů při utváření postojů k sociálně znevýhodněným skupinám
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie, year: 2012, number of pages: 8 s.
-
School and education in the life of Roma children – a constructivist-phenomenological study
Year: 2012, type: Appeared in Conference without Proceedings