Informace o projektu
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných skupin
(VY-S-O-S)
- Kód projektu
- MUNI/A/1023/2010
- Období řešení
- 1/2011 - 12/2011
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
- Mgr. Dana Dražilová Fialová
- Mgr. Helena Hlavačková, Ph.D.
- Mgr. Martina Hrdá, Ph.D.
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
- Mgr. Olga Kusá
- Mgr. Richard Macků, DiS., Ph.D.
- Mgr. Martin Stanoev, Ph.D.
- doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
- Mgr. Veronika Šuráňová
- Klíčová slova
- Romští žáci, kvalitativní výzkum, sociálně znevýhodnění žáci, rozhovor
Projekt navazuje na předchozí výzkumné aktivity v roce 2010 a zastřešuje dílčí výzkumná témata, která jsou předmětem disertačních prací doktorských studentů a jedním z profilujících témat Katedry sociální pedagogiky PdF MU. Oproti loňskému roku se řešitelé soustřeďují na analýzu a interpretaci dat a přípravu monografie, která je výsledkem dvouletého bádání. Mezi sociálně znevýhodněné skupiny řadíme skupiny dětí, ale i dospělých, kteří jsou zasaženi sociální exkluzí nebo nemají rovný přístup ke vzdělání kvůli svému sociokulturnímu znevýhodnění (děti migrantů a cizinců, romští žáci, některé subkultury mládeže, skupiny zasažené sociální patologií apod.). Projekt integruje dílčí témata, vytváří prostor pro vědecké studium a poznání specifických jevů spojených s touto problematikou, vytváří předpoklady pro týmovou spolupráci doktorandů a umožňuje vytvářet společné edukační strategie specifických cílových skupin.
Výsledky
Jedním z klíčových výstupů (mimo prezentace na konferencích a dílčích příspěvků v časopisech a sbornících), který je završením badatelské činnosti řešitelského týmu je monografie s názvem Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Publikace vydaná v nakladatelství Paido (2012) prezentuje výsledky celého řešitelského týmu ve formě dílčích kapitol. Výzkumné šetření se soustřeďuje na dvě cílové skupiny - romské žáky a děti uprchlíků. Součástí každé kapitoly je popis metodologie výzkumu, analýza dat, ale též doporučení pro pedagogickou praxi.
Publikace
Počet publikací: 17
2013
-
Simulace společenských systémů-Výzva pro kompetence studentů gymnázií
Sborník příspěvků XXI. celostátní konference ČAPV, Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti,Ústí nad Labem 16.-18.září 2013, rok: 2013
-
Tělesné jednání jako základ poznání a výzkumu. Divadelní techniky a kognitivní vědy druhé generace
Výzkumný exkurz do dramatické výchovy, vydání: Vyd. 1., rok: 2013, počet stran: 36 s.
2012
-
Analýza konstruování sociálního světa žáků ZŠ na pozadí tématu rasismu
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie, vydání: 1 vyd, rok: 2012, počet stran: 32 s.
-
Bariéry v edukaci romských žáků : Fenomenologický přístup v sociálně-pedagogickém výzkumu
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie, rok: 2012, počet stran: 19 s.
-
Filozofováním k rozvoji kritického a tvořivého myšlení dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie, rok: 2012, počet stran: 14 s.
-
Informální edukace jako jedna z forem netradičního vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků.
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie, rok: 2012, počet stran: 8 s.
-
K teoriím sociálního znevýhodnění
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie, vydání: 1. vyd., rok: 2012, počet stran: 10 s.
-
Komunikace a integrace žáků s odlišným mateřským jazykem – změna pohledu
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie, vydání: Vyd. 1., rok: 2012, počet stran: 25 s.
-
Možnosti simulací společenských systémů při utváření postojů k sociálně znevýhodněným skupinám
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie, rok: 2012, počet stran: 8 s.
-
School and education in the life of Roma children – a constructivist-phenomenological study
Rok: 2012, druh: Další prezentace na konferencích