Project information
Proměna veřejné a politické participace v kontextu měnících se mediálních technologií a praxí
- Project Identification
- MUNI/A/0903/2013
- Project Period
- 1/2014 - 12/2014
- Investor / Pogramme / Project type
-
Masaryk University
- Grant Agency of Masaryk University
- Category A
- MU Faculty or unit
- Faculty of Social Studies
Projekt se zabývá problematikou veřejné a politické participace a rolí masových a nových médií v této participaci, a to v kontextu (1) proměn každodennosti a každodenního jednání individuálních sociálních aktérů, (2) proměn profesionální lokální žurnalistiky (s důrazem na média veřejné služby, lokální masový tisk a privátní elektronická media) a (3) proměn politické komunikace praktikované v rámci institucionalizované politiky. Projekt vychází z předpokladu, že média a jejich užití všemi třemi typy aktérů hrají důležitou, ale současně nikoli výlučnou roli při konstrukci veřejného prostoru coby prostoru demokratického, že všechny tři sféry jsou vzájemně vztahově provázané a současně že tyto sféry procházejí transformací, jež je odrazem politické a ekonomické krize na jedné straně a změn v oblasti mediálních technologií a mediálních praxí na straně druhé. Projekt má výzkumnou povahu a zahrnuje sběr a analýzu kvalitativních a kvantitativních dat ve všech třech dimenzích (individuální soc. aktéři, média, političtí aktéři).
Projekt navazuje na stávající výzkumné aktivity probíhající na KMSŽ a v IVDMR. Jeho cílem je podpořit doktorské výzkumníky a magisterské studenty v jejich výzkumných a publikačních aktivitách a současně pevněji tematicky konsolidovat stávající tým okolo společného řešeného tématu a tím mj. připravit podklady a pilotní data, jež pomohou otevřít cestu k získání grantu GAČR. Projekt propojuje mediálněvědní, sociologické a politologické akcenty.
Výstupem z projektu budou rukopisy určené pro domácí a zahraniční recenzovaná periodika, základní datová báze výzkumného týmu a účast na konferencích.
Publications
Total number of publications: 17
2017
-
Nová média v politické komunikaci : politici, občané a online sociální sítě
Year: 2017, edition: 1. vyd., number of pages: 241 s.
2015
-
Between ‘the village’ and ‘the city’: old and new media in the engagement and participation of the Czech citizens
Year: 2015, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Czech Politicians Go Online: Is this e-Democracy or Just a Campaign Move?
Living in the digital age: Self-presentation, networking, playing, and participating in politics, edition: Vyd. 1, year: 2015, number of pages: 17 s.
-
Not that much digitally challenged? Civic participation and media-related practices in the Czech society
Year: 2015, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Old and New Media and Participation in Czech Society (Research Report)
Year: 2015
-
Old and New Media and Participation: Czech Republic in 2014
Year: 2015, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Participation or New Media Use First? Reconsidering the Role of New Media in Civic Practices in the Czech Republic
Medijske Studije, year: 2015, volume: 6, edition: 11
-
Political Engagement and Digital Media Use in Central and Eastern Europe
Year: 2015, type: Workshop
-
Stará a nová média, participace a česká společnost (výzkumná zpráva)
Year: 2015
-
Výzkum účastníků brněnské májové blokády (výzkumná zpráva)
Year: 2015