Project information
Towards gender sensitive education
- Project Identification
- 2017-1-CZ01-KA201-035485
- Project Period
- 9/2017 - 11/2020
- Investor / Pogramme / Project type
-
European Union
- Erasmus+ Key Action 2: Cooperation for innovation and the exchange of good practices
- Strategic Partnerships in the field of education, training and youth
- MU Faculty or unit
- Faculty of Education
- Cooperating Organization
-
Eötvös Loránd University
Tříletý projekt Towards gender sensitive education je strategickým partnerstvím tří neziskových organizací (Genderové informační centrum Nora, Maďarská ženská lobby, rakouská Asociace pro rozvoj feministického vzdělávání a výukových metod) a dvou univerzit (Masarykova univerzita, Univerzita Eötvöse Loránda), jehož cílem je zlepšení genderové citlivosti učitelů a učitelek a studentů a studentek pedagogických fakult. Z dostupných výzkumných studií vyplývá, že školní prostřední má vliv na reprodukci genderových stereotypů a že učitelé a učitelky k chlapcům a dívkám přistupují rozdílně nikoliv na základě individuálních odlišností jednotlivých žáků a žákyň, ale na základě genderových stereotypů přisuzovaných obecně dívkám a chlapcům. Tento přístup má vliv na další aspirace žáků a žákyň a podílí na se na udržování nerovnosti mužů a žen ve společnosti. V rámci projektu bude vyvinuta a odzkoušena metodologie školení genderově citlivého vzdělávání. Konkrétně vzniknou dva třiceti hodinové kurzy, jeden určený učitelům a učitelkám z praxe, druhý pro studenty a studentky pedagogických fakult. Součástí kurzů budou materiály využitelných přímo ve výuce. Kurzy umožní učitelům/kám a studentům/kám rozpoznat jejich vlastní předsudky a to, jak se projevují v jejich přístupu k žákům a žákyním. Vývoj kurzu bude založen na menším etnografickém výzkumu ve školách, focusních skupinách s učiteli a učitelkami a na analýze vzdělávacích politik zapojených zemí.
Publications
Total number of publications: 8
2021
-
Školní prostředí: podnětné, podpůrné a bez stereotypů
Year: 2021, type: Article in Periodical (without peer review)
2020
-
Cesta k genderově citlivému vzdělávání : Metodika pro ty, kdo pracují s budoucími nebo současnými učitelkami a učiteli
Year: 2020, type:
-
Gender a sexualita ve vzdělávání
Year: 2020, type: Conference
-
Nemek közötti egyenlőség pedagógiája a gyakorlatban : Képzői kézukönyv
Year: 2020, type:
-
Towards Gender-Sensitive Education : A handbook for teacher trainers
Year: 2020, type:
-
Wege zu einer geschlechtersensiblen Bildung : Ein Handbuch für die Aus- und Weiterbildung von Lehrer*innen
Year: 2020, type:
2019
-
Comparative report: Gender in national education documents and teaching resources, and in teachers’ pedagogical approaches and everyday teaching practices in Austria, the Czech Republic and Hungary
Year: 2019
-
Genderově citlivé vzdělávání jako prostředek k vytváření inkluzivního školního prostředí: Porovnání situace v České republice, Rakousku a Maďarsku
Sociální pedagogika, year: 2019, volume: 7, edition: 2, DOI