Informace o projektu
Towards gender sensitive education
- Kód projektu
- 2017-1-CZ01-KA201-035485
- Období řešení
- 9/2017 - 11/2020
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Evropská unie
- Erasmus+ Klíčová akce 2: Spolupráce na inovacích a výměny osvědčených postupů
- Strategická partnerství v oblasti vzdělávání, odborné přípravy a mládeže
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Spolupracující organizace
-
Eötvös Loránd University
Tříletý projekt Towards gender sensitive education je strategickým partnerstvím tří neziskových organizací (Genderové informační centrum Nora, Maďarská ženská lobby, rakouská Asociace pro rozvoj feministického vzdělávání a výukových metod) a dvou univerzit (Masarykova univerzita, Univerzita Eötvöse Loránda), jehož cílem je zlepšení genderové citlivosti učitelů a učitelek a studentů a studentek pedagogických fakult. Z dostupných výzkumných studií vyplývá, že školní prostřední má vliv na reprodukci genderových stereotypů a že učitelé a učitelky k chlapcům a dívkám přistupují rozdílně nikoliv na základě individuálních odlišností jednotlivých žáků a žákyň, ale na základě genderových stereotypů přisuzovaných obecně dívkám a chlapcům. Tento přístup má vliv na další aspirace žáků a žákyň a podílí na se na udržování nerovnosti mužů a žen ve společnosti. V rámci projektu bude vyvinuta a odzkoušena metodologie školení genderově citlivého vzdělávání. Konkrétně vzniknou dva třiceti hodinové kurzy, jeden určený učitelům a učitelkám z praxe, druhý pro studenty a studentky pedagogických fakult. Součástí kurzů budou materiály využitelných přímo ve výuce. Kurzy umožní učitelům/kám a studentům/kám rozpoznat jejich vlastní předsudky a to, jak se projevují v jejich přístupu k žákům a žákyním. Vývoj kurzu bude založen na menším etnografickém výzkumu ve školách, focusních skupinách s učiteli a učitelkami a na analýze vzdělávacích politik zapojených zemí.
Publikace
Počet publikací: 8
2021
-
Školní prostředí: podnětné, podpůrné a bez stereotypů
Rok: 2021, druh: Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)
2020
-
Cesta k genderově citlivému vzdělávání : Metodika pro ty, kdo pracují s budoucími nebo současnými učitelkami a učiteli
Rok: 2020, druh: Učební texty, pomůcky
-
Gender a sexualita ve vzdělávání
Rok: 2020, druh: Uspořádání konference
-
Nemek közötti egyenlőség pedagógiája a gyakorlatban : Képzői kézukönyv
Rok: 2020, druh: Učební texty, pomůcky
-
Towards Gender-Sensitive Education : A handbook for teacher trainers
Rok: 2020, druh: Učební texty, pomůcky
-
Wege zu einer geschlechtersensiblen Bildung : Ein Handbuch für die Aus- und Weiterbildung von Lehrer*innen
Rok: 2020, druh: Učební texty, pomůcky
2019
-
Comparative report: Gender in national education documents and teaching resources, and in teachers’ pedagogical approaches and everyday teaching practices in Austria, the Czech Republic and Hungary
Rok: 2019
-
Genderově citlivé vzdělávání jako prostředek k vytváření inkluzivního školního prostředí: Porovnání situace v České republice, Rakousku a Maďarsku
Sociální pedagogika, rok: 2019, ročník: 7, vydání: 2, DOI