Project information
Prevence neetického jednání na akademické půdě a podpora kompetencí v?péči o oběti
- Project Identification
- ROZV/C8/2023
- Project Period
- 1/2023 - 12/2023
- Investor / Pogramme / Project type
-
Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
- Development Programmes
- Centralized development projects
- MU Faculty or unit
- Rector's Office
- Cooperating Organization
-
The Academy of Music and Dramatic Arts Prague
The Academy of Fine Arts in Prague
Janáček Academy of Music and Dramatic Arts in Brno
University of South Bohemia České Budějovice
Mendel University in Brno
University of Ostrava
Silesian University Opava
Technical University Liberec
University Hradec Králové
University of Jan Evangelista Purkyně, Ústí nad Labem
Charles University
Palacký University, Olomouc
University of Pardubice
University of Veterinary Sciences Brno
Technical University Ostrava
Prague Institute of Chemical Technology
University of Economics Prague
University of Arts and Industry in Prague
Brno University of Technology
University of West Bohemia in Pilsen
Czech University of Agriculture Prague
Czech Technical University Prague
Tomas Bata University in Zlín
Polytechnic Jihlava
Institute of Technology and Business in České Budějovice
Projekt navazuje na CRP Sociální bezpečí na českých vysokých školách v kontextu akademické etiky. Vychází z konstatování, že nedostatky v oblasti nastavení etického a férového prostředí mají přímý a závažný negativní dopad na kvalitu vysokoškolské výuky a výzkumu. V roce 2023 lze navíc očekávat vzestup rizikových faktorů vlivem aktuálních politických a ekonomických výzev. Cílem projektu je proto posílit odolnost institucí i jednotlivců vůči různým typům neetického jednání.
Projekt vychází z teze, že z perspektivy prevence má široké spektrum eticky problematického jednání (od sexuálního obtěžování po plagiátorství) společná řešení, a to především ve dvou aspektech: 1) Posilování institucionální kompetence a nastavení mechanismů podporujících férové prostředí, včetně proškolení personálu pro práci s konkrétními případy, 2) Podpora akademické integrity jednotlivců na všech stupních akademické hierarchie a posilování jejich kompetence správně řešit etická dilemata v každodenním provozu.
Projekt naváže na analýzu předpisů a norem provedenou v loňském roce, a soustředí se na praxi zacházení s konkrétními případy (vytipování kritických míst institucionálních přístupů pomocí kazuistik) a didaktické nástroje pro podporu akademické integrity. V souladu s poptávkou i mezinárodními trendy se zaměří na dosud systematicky neuchopené podtéma péče o oběť neetického jednání – evaluuje dosavadní opatření, zmapuje stav segmentace a navrhne vhodné formáty pro předporadenství na jedné a snížení rizik sekundární viktimizace na druhé straně. Speciální pozornost věnuje cílové skupině zahraničních studentů, která byla opakovaně vyhodnocena jako riziková a zvlášť zranitelná. Součástí projektu je komunikace tématu k širší veřejnosti s důrazem na revizi zjednodušující mediální zkratky.