Informace o projektu
Prevence neetického jednání na akademické půdě a podpora kompetencí v?péči o oběti
- Kód projektu
- ROZV/C8/2023
- Období řešení
- 1/2023 - 12/2023
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
- Rozvojové programy
- Centralizované rozvojové projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Rektorát
- Spolupracující organizace
-
Akademie múzických umění v Praze
Akademie výtvarných umění v Praze
Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Mendelova univerzita v Brně
Ostravská univerzita v Ostravě
Slezská univerzita v Opavě
Technická univerzita v Liberci
Univerzita Hradec Králové
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Univerzita Karlova
Univerzita Palackého v Olomouci
Univerzita Pardubice
Veterinární univerzita Brno
Vysoká škola báňská - Technická univerzita v Ostravě
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze
Vysoká škola ekonomická v Praze
Vysoká škola umělecko-průmyslová v Praze
Vysoké učení technické v Brně
Západočeská univerzita v Plzni
Česká zemědělská univerzita v Praze
České vysoké učení technické v Praze
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Vysoká škola polytechnická Jihlava
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Projekt navazuje na CRP Sociální bezpečí na českých vysokých školách v kontextu akademické etiky. Vychází z konstatování, že nedostatky v oblasti nastavení etického a férového prostředí mají přímý a závažný negativní dopad na kvalitu vysokoškolské výuky a výzkumu. V roce 2023 lze navíc očekávat vzestup rizikových faktorů vlivem aktuálních politických a ekonomických výzev. Cílem projektu je proto posílit odolnost institucí i jednotlivců vůči různým typům neetického jednání.
Projekt vychází z teze, že z perspektivy prevence má široké spektrum eticky problematického jednání (od sexuálního obtěžování po plagiátorství) společná řešení, a to především ve dvou aspektech: 1) Posilování institucionální kompetence a nastavení mechanismů podporujících férové prostředí, včetně proškolení personálu pro práci s konkrétními případy, 2) Podpora akademické integrity jednotlivců na všech stupních akademické hierarchie a posilování jejich kompetence správně řešit etická dilemata v každodenním provozu.
Projekt naváže na analýzu předpisů a norem provedenou v loňském roce, a soustředí se na praxi zacházení s konkrétními případy (vytipování kritických míst institucionálních přístupů pomocí kazuistik) a didaktické nástroje pro podporu akademické integrity. V souladu s poptávkou i mezinárodními trendy se zaměří na dosud systematicky neuchopené podtéma péče o oběť neetického jednání – evaluuje dosavadní opatření, zmapuje stav segmentace a navrhne vhodné formáty pro předporadenství na jedné a snížení rizik sekundární viktimizace na druhé straně. Speciální pozornost věnuje cílové skupině zahraničních studentů, která byla opakovaně vyhodnocena jako riziková a zvlášť zranitelná. Součástí projektu je komunikace tématu k širší veřejnosti s důrazem na revizi zjednodušující mediální zkratky.