You are here:
Publication details
Výchova k onkologické prevenci ve škole
Title in English | Cancer prevention in schoolbased environment |
---|---|
Authors | |
Year of publication | 2015 |
Type | Conference abstract |
MU Faculty or unit | |
Citation | |
Description | Onkologická prevence ve škole Iva Žaloudíková Východiska Výchovu k onkologické prevenci ve škole u dětí primárního stupně je možné zařadit do tematického okruhu člověk a jeho zdraví. Tento věk je klíčovým obdobím pro formování adekvátních kompetencí k udržování a podpoře vlastního zdraví. Zde jsou položeny základy návyků, postojů a vzorců chování pro celý budoucí život dítěte. Problematika onkologické prevence na základních školách nebyla zatím v České republice v našich podmínkách systematicky řešena. Uvedená studie zjišťuje a popisuje jedinečné interpretace a představy dětí o rakovině, tzv. dětské prekoncepty, a podává návod na jejich využití ve výchově a vzdělávání. Věnuje se nejvýznamnějším rizikovým faktorům zdravého životního stylu, a to předně nezdravé výživě, kouření a pohybové inaktivitě se zaměřením na prevenci. Podává přehled o onkologických preventivních programech pro děti vytvořených a užívaných v zahraničí a zdůrazňuje zařazení onkologické prevence do kurikula školy. Cílem šetření je zjistit kognitivní dimenzi prekoncepce pojmu rakovina a její změnu po intervenci (zavedení preventivního programu). Pro zjištění prekoncepce pojmu rakovina byla použita metoda kresby a polostrukturovaného rozhovoru. Zkoumaný soubor obsahoval 311 respondentů v pre-testu a 373 dětí v post-testu. Ověření proběhlo formou kvaziexperimentu (bez náhodného výběru respondentů) s experimentální (intervenovanou) a kontrolní skupinou se sběrem dat před a po intervenci. Analýza kvalitativních dat, jejich klasifikace a třídění byla provedena analýzou obsahu pomocí otevřeného kódování se zavedením systému kategorií. Kvantitativní analýza byla provedena v programu EPI Info 6.0 CZ, zjišťěním statisticky významných rozdílů četností před a po intervenci chí-kvadrát testem a jeho modifikací podle Yatse a Fischera (testem pro malá čísla). Výsledky: Šetřením bylo zjištěno, že děti popisují rakovinu jako nemoc obávanou, nevyléčitelnou, spojovaly ji se smrtí, se závažným ohrožením zdraví, infekcí. Popisují ji jako nemoc napadající více orgánů v těle, nejčastěji plíce. Příčinu nemoci spatřují děti především v kouření, konzumaci alkoholu, v environmentálních faktorech a nezdravé výživě. Mnohdy se objevují smíšené navzájem si odporující souběžné představy o příčinách rakoviny v působení mikroorganismů společně s účinkem kouření. Děti vidí prevenci v nekouření, dodržování zásad zdravé výživy, abstinenci alkoholu, dostatku pohybu, ochraně před znečištěným ovzduším (před pasivním kouřením) aj. Objevily se i miskoncepce (mylné představy) v příčinách nemoci způsobené bacily. Závěr Změna kognitivní dimenze pojmu rakovina po intervenci byla prokázána v častější představě dětí o rakovině jako onemocnění různých orgánů těla, o specifickém onemocnění plic, ve větší informovanosti o možnostech prevence v nekouření, konzumaci zdravé výživy, omezováním alkoholu a ochranou před negativními vlivy životního prostředí. Výchova k onkologické prevenci byla doporučena k zařazení do školního kurikula resp. do výchovy ke zdraví. |