You are here:
Publication details
Postmoderna či protimluvy? Metodologické polarizace v české etnomuzikologii na příkladu dětského sborového zpěvu po roce 1945
Title in English | Postmodernism or oxymorons..? Methodological Polarization in Czech Ethnomusicology after 1945; the Case of Children Choral Singing |
---|---|
Authors | |
Year of publication | 2017 |
Type | Appeared in Conference without Proceedings |
MU Faculty or unit | |
Citation | |
Description | Dětský sborový zpěv vstupuje v průběhu svého staletého vývoje do celé řady společenských, náboženských, kulturních i etnických kontextů. Výzkum této problematiky skýtá mimořádně široký prostor k mezioborové diskusi, a současně nabízí celou řadu pozic, které ve svých důsledcích mohou - ve zvolených postupech, metodách sběru dat a jejich interpretaci - zásadně ovlivnit hloubku, do níž se podaří dané téma rozkrýt. Zájmová oblast pak po roce 1945 prochází mimořádně bouřlivým vývojem - a to na straně hudebního života, tak na straně bádání. Etnomuzikologie, tradičně orientovaná na projevy lidové hudebnosti a hudební folklor, zde čelí mnoha novým výzvám, vyplývajícím z povahy prodělávaného vývoje. Současně, vnitřní polarizace a rozrůzněnost disciplíny ukazují, jaké nástrahy může přinášet výzkum komplexních jevů, navíc v období celospolečenských proměn. Příspěvek se snaží, na vybraných příkladech z moderní české etnomuzikologie, nabídnout pohled na různé způsoby, jimiž bylo v uplynutých 70ti letech o dětském sborovém zpěvu pojednáváno, a zamýšlet se při tom nad důsledky jednotlivých výzkumných linií pro repertoár, hudební provoz, i obecné povědomí o možnostech rozvoje dětské hudebnosti prostřednictvím skupinových činností. |