You are here:
Publication details
BACH: Testy školních dovedností. Představení nově vznikající diagnostické metody
Authors | |
---|---|
Year of publication | 2021 |
Type | Appeared in Conference without Proceedings |
Citation | |
Description | Řada komplexních testových baterií typu WJ či WISC, které se standardně zaměřovaly na kognitivní schopnosti, má v současné době také svůj protějšek v podobě testů školních dovedností (tzv. achievementu). Tyto testy se zaměřují na schopnosti související se školním výkonem jako je matematika, psaní a čtení, mohou být využívány např. při diagnostice specifických poruch učení či jako východisko při plánování intervencí ve škole. Ačkoliv v České republice již máme k dispozici několik adaptací moderních kognitivních baterií (např. WJ IV či CAS-2), komplexní test achievementu doposud chyběl. Testy školních dovedností: BACH (Bednářová, Jabůrek & Cígler) je nový nástroj k diagnostice achievementu ve dvou oblastech – matematika a Český jazyk. S ohledem na specifika českého jazyka se nejedná o adaptaci, ale o originální novou metodu, která vzniká ve spolupráci FSS MU a firmy Propsyco, s.ro. Jde o komplexní baterii 31 testů. Jazyková část se skládá ze 17 subtestů, které pokrývají čtenářské dovednosti, psaní, zrakovou diferenciaci a další jazykové dovednosti. Matematická část je složena z pěti subtestů zaměřených na předmatematické schopnosti (např. řazení či třídění) a osmi subtestů, které pokrývají slovní úlohy, matematické znalosti a počítání s rychlostní složkou. Celou baterii doplňuje subtest grafomotorické tempo. Test je aktuálně standardizován v rámci projektu TAČR pro dvě věkové skupiny: 5–25 let a 55–80 let. V rámci mladší skupiny respondentů je konormován společně s vybranými subtesty kognitivní baterie WJ IV, u starší skupiny s paměťovou baterií TOMAL SE, jehož normy v rámci projektu nově vznikají. V příspěvku představíme jednotlivé subtesty baterie BACH a předběžné výsledky standardizační studie. |
Related projects: |