Publication details

Bytí virtuálním studentem: Mediovaná realita distanční výuky

Authors

PÁCL Jan

Year of publication 2024
Type Appeared in Conference without Proceedings
MU Faculty or unit

Faculty of Social Studies

Citation
Description Tento výzkum se zabývá prožíváním studentek a studentů prvních ročníků Masarykovy univerzity v akademickém roce 2020/2021, kdy výuka z důvodu pandemie covid-19 probíhala distančně, v online prostředí digitálních médií. Téma bylo kvalitativně zkoumáno prostřednictvím devíti polostrukturovaných rozhovorů, které byly následně analyzovány pomocí transcendentální fenomenologie a některých principů metody zakotvené teorie. Výsledky analýzy poukazují na množství negativních pocitů prožívaných komunikačními partnerkami a partnery v období online studia, mezi nimi například demotivace, stres, úzkosti, nejistota, nebo vyhoření. Nízká motivace studentek a studentů k zapojení se do výukového procesu pramenila z nevhodných technických podmínek pro studium, netradičního edukačního prostředí a také z nedostatku fyzického kontaktu s ostatními studujícími a vyučujícími. Osvojování znalostí a dovedností ztěžovaly specifické podmínky testování, podvádění, dlouhodobé narušení denní rutiny nebo neustálá sebekontrola v kameře; usnadňovaly jej pouze nahrávky přednášek. Socializace studujících probíhala především na sociálních médiích a k nim přidružených chatovacích softwarech. Online výuka se vyznačovala vysokou mírou mezistudentské pomoci a solidarity a sdíleným prožíváním s ostatními studujícími. Oba tyto aspekty napomáhaly k (pseudo)posilování kolektivu a studentské identity.

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.

More info