You are here:
Publication details
Podpora resilience v supervizi studentů
Title in English | Support of resilience in student supervision |
---|---|
Authors | |
Year of publication | 2007 |
Type | Chapter of a book |
MU Faculty or unit | |
Citation | |
Description | Způsoby, jakými lidé přistupují ke zvládání těžkostí, se u každého z nich liší. Velmi názorně to dokládá např. výzkum Juliana Rottera (in Křivohlavý, 2001), který v roce 1966 publikoval výsledky svých empirických šetření zaměřených na rozdíly mezi lidmi v tom, jak přistupují ke zvládání obtížných životních situací. U zkoumaných osob zjistil dva odlišné způsoby zvládání (copingu). Na jedné straně kontinua se nalézají lidé, jež vychází ze sebe, ze svých schopností, možností, dovedností a z vlastní iniciativy, jsou to lidé, kteří jsou ochotni bojovat. Rotter je označil pojmem lidé s interním locus of control, přičemž pod pojmem interní mínil vnitřní, osobní centrum řízení vlastního jednání. Na druhé straně kontinua jsou podle něj lidé, kteří vychází z toho, co je čeká, a domnívají se, že jejich obtížná situace se vyřeší sama např. v důsledku zásahu jiných osob či změnou osudu, nebo díky na nich nezávislých změnách okolností. |