Informace o projektu
Výkonová motivace rozumově nadaných studentů s dyslexií – základní determinanty a proměny v období adolescence a časné dospělosti
- Kód projektu
- GAP407/11/1272
- Období řešení
- 1/2011 - 12/2014
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Fakulta sociálních studií
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
- PhDr. Ivana Poledňová, CSc.
- Klíčová slova
- Mimořádně rozumově nadaní studenti, dyslexie,výkonová motivace
Proponovaný výzkum se zaměřuje na problematiku mimořádně nadaných adolescentů a mladých dospělých se souběžnou vývojovou poruchou učení, s dyslexií. Podle současných zahraničních poznatků je právě tato populace nadaných dlouhodobě ve značně znevýhodňující vzdělávací pozici, jež jí často znemožňuje stát se nejen ve škole, ale zejména v životě úspěšnou. Výzkum se chce zaměřit na sledování
sítě faktorů, jež ovlivňují akademickou motivaci těchto studentů. Hlavním cílem projektu je sledovat ty klíčové proměnné, jež mohou být významně zodpovědné za stav, kdy dochází ke snižování výkonové motivace těchto studentů, kdy jsou tito nadaní signifikantně akademicky podhodnocováni, kdy nedochází k rozvoji jejich potenciálu a kdy jsou vyřazováni ze vzdělávacích a společenských struktur dříve, než mohou své schopnosti prosadit. Jde o závažnou situaci, jež může mít pro tyto nadané i celou společnost kritické sociální a ekonomické důsledky. Současně si projekt klade za cíl zmapovat i ty faktory, které naopak mohou motivaci u této specifické populace nadaných studentů zvyšovat. Chce podchytit
mediační roli psychologické, vzdělávací a sociální zkušenosti, jež se vztahuje ke k otázkám, souvisejícím s dlouhodobou profesní orientací.
Publikace
Počet publikací: 15
2014
-
Achievement motivation of secondary school students in relation to their social position in the class
Problems of Psychology in the 21st Century, rok: 2014, ročník: Vol. 8, vydání: No.1
-
Gender differences in mathematics and science: the role of the actiotope in determining individuals' achievements and confidence in their own abilities
High Ability Studies, rok: 2014, ročník: 25, vydání: 1, DOI
-
Longitudinální studie hodnocení schopností spojených se školním výkonem u žáků s dyslexií a bez dyslexie jejich učiteli.
Československá psychologie, rok: 2014, ročník: 58, vydání: 3
-
Myths about Gifted Learners from the Perspective of Teachers
New Educational Review, rok: 2014, ročník: 37, vydání: 3
-
Rozumově nadaní studenti s poruchou učení - Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu
Rok: 2014, počet stran: 140 s.
-
Rozumově nadaní studenti s poruchou učení. Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu
Rok: 2014, vydání: 1. vyd., počet stran: 140 s.
2013
-
Achievement motivation of secondary school students and their social position in class. Poster,
Rok: 2013, druh: Další prezentace na konferencích
-
An analysis of attitudes towards the gifted students with learning difficulties using two samples of Greek and Czech primary school teachers
Gifted Education International, rok: 2013, ročník: 25, vydání: 5, DOI
-
Behaviorální, emoční a sociální potíže dyslektických dětí během školní docházky (7–15 let) – longitudinální výzkum
Ceskoslovenska Psychologie/Czechoslovak Psychology, rok: 2013, ročník: LVII, vydání: 6
-
Typology of Perfectionism in a Group of Mathematically Gifted Czech Adolescents Over One Decade
The Journal of Early Adolescents, rok: 2013, ročník: 33, vydání: 8, DOI