Informace o projektu
Rozumově nadané děti s dyslexií
- Kód projektu
- GA406/06/0676
- Období řešení
- 1/2006 - 12/2008
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Fakulta sociálních studií
- Klíčová slova
- talent; nadání; dyslexie
Proponovaný projekt navazuje koncepčně a částečně metodologicky na problematiku post-doktorandského grantu GAČR který postuloval hypotézu o existenci suspektně závažných sociálních a emocionálních problémů rozumově nadaných dětí s handicapem, nejčastěji se specifickou vývojovou poruchou učení a chování.
Právě tato skupina dětí bývá velmi obtížně identifikovatelná, nemůže vhodně kompenzovat existující dílčí handicap, ani rozvíjet mimořádné schopnosti, nadání. To se následně projevuje v sociální a emoční maladaptaci a v neadekvátní evaluaci vlastních schopností i nedostatků.
Hlavním cílem proponovaného projektu je provést detailní klinický výzkum k popsání typického profilu rozumových schopností u nadaných dětí s poruchou učení (dyslexií), k odhalení kompenzačních strategií a k výzkumu sociální a emoční adaptace těchto dětí. Navržený postup umožní zjistit a popsat, vliv předpokládaných diskrepancí mezi dílčími schopnostmi zkoumaných dětí na hodnocení školního výkonu dětmi, rodiči a učiteli, formulovat vodítka (identifikační strategii) pro skríninkové vyhledávání rozumově nadaných s dyslexií, které by mohli využít zejména psychologové a pedagogové, a vytvořit kritéria pro koncipování nového speciálně-pedagogického reedukačního programu pro nápravu dyslexie rozumově nadaných dětí.
Publikace
Počet publikací: 11
2008
-
Analýza profilu výkonu v testu WISC-III u mimořádně rozumově nadaných dětí s dyslexií
Československá psychologie, rok: 2008, ročník: LII, vydání: 4
-
Diagnostics of Czech intellectually gifted children with dyslexia via WISC-III method
From giftedness in childhood to successfull intelligence in adulthood, rok: 2008
-
Kvalitativní hodnocení způsobu řešení kopie Reyovy-Osterriethovy komplexní figury u dospívajících
Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi, rok: 2008, ročník: 2008/LII, vydání: 6
-
Learning Disabilities and Intellectual Giftedness in Educational Context: Present State of Research and Situation in Czech Schools
New Educational Review, rok: 2008, ročník: 15, vydání: 2
-
Nadaní studenti se specifickými vývojovými poruchami učení
Práce s talentovanou mládeží, rok: 2008
-
Postoje českých učitelů ke vzdělávání mimořádně nadaných žáků
Psychologia a patopsychologia dieťaťa, rok: 2008, ročník: 42, vydání: 3
2007
-
Problémy identifikace rozumově nadaných dětí (nadané děti s SPU)
Dimenze pedagogické práce s nadanými žáky, rok: 2007
-
Rozumově nadané děti se specifickými vývojovými poruchami učení ve školním kontextu problém nebo výzva pro učitele?
Pedagogika, rok: 2007, ročník: LVII, vydání: 1
2006
-
Fears of gifted, learning disabled children
Rok: 2006, druh: Vyžádané přednášky
-
Nadané děti s SPU
Informace české společnosti Dyslexie, rok: 2006