Informace o projektu
Učitel a žáci v dialogickém vyučování
- Kód projektu
- GA13-23578S
- Období řešení
- 2/2013 - 12/2016
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Filozofická fakulta
- Klíčová slova
- dialogické vyučování, pedagogická komunikace, základní škola, participativní akční výzkum
Cílem projektu je prozkoumat potenciál konceptu dialogického vyučování v prostředí české základní školy. Návrh je plánován v přímé návaznosti na projekt Komunikace ve školní třídě (GA406/09/0752), v jehož rámci byly popsány parametry výukové komunikace na druhém stupni základní školy, které se poměrně zásadně rozcházejí s teoretickým konceptem dialogického vyučování, jež chápe výukovou komunikaci jako nástroj ke stimulování žákovského myšlení a porozumění.
Hlavním cílem projektu je zjistit, zda a za jakých okolností může dojít ke změně způsobu komunikace mezi učitelem a žáky. Za tímto účelem: a) uvedeme teoretický koncept dialogického učení do českého odborného prostředí; b) v procesu participativního akčního výzkumu jej rozpracujeme do podoby tzv. situovaného dialogu, který bude reálně uplatnitelný v hromadné výuce; c) experimentem doložíme, jakým způsobem se změna v komunikačních postupech učitele promítá do struktury komunikace ve třídě a jak se odráží ve výsledcích žákovského učení.
Publikace
Počet publikací: 82
2020
-
Getting Dialogic Teaching into Classrooms. Making Change Possible
Rok: 2020, počet stran: 184 s.
2019
-
Indicators and principles of dialogic teaching
Rok: 2019, druh: Vyžádané přednášky
-
Who argues in the classroom?
Rok: 2019, druh: Vyžádané přednášky
2018
-
How to use qualitative research to solve the mysteries of quantitative research. Mixed methods research of classroom discourse
Rok: 2018, druh: Vyžádané přednášky
-
Praxe inkluzivního vzdělávání založená na důkazech
Rok: 2018, druh: Uspořádání workshopu
-
Záměrné učitelské aktivity při práci s nesprávnou odpovědí
Rok: 2018, druh: Další prezentace na konferencích
2017
-
A case study of a transition to dialogic teaching as a process of gradual change
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies, rok: 2017, ročník: 67, vydání: October 2017, DOI
-
Transforming teacher behaviour to increase student participation in classroom discourse
Teacher Development : An international journal of teachers' professional development, rok: 2017, ročník: 21, vydání: 2, DOI
2016
-
Analýza videosekvencí a reflektivních rozhovorů jako nástroj ve výzkumu výchovně vzdělávacího procesu
Rok: 2016, druh: Vyžádané přednášky
-
Co dělá žák, který nemluví?
Rok: 2016, druh: Další prezentace na konferencích