Informace o projektu
Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
- Kód projektu
- GA14-05926S
- Období řešení
- 1/2014 - 12/2016
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Filozofická fakulta
- Klíčová slova
- základní škola, učitel, každodenní život, dějiny školství, orální historie, normalizace
Projekt se zaměřuje na studium soudobých dějin základního školství. Hlavním cílem projektu je prozkoumat a popsat každodenní život základní školy v období tzv. normalizace (1969-1989). Historicko-pedagogický výzkum bude založen na metodě orální historie, jejímž prostřednictvím budou získány nové a jedinečné poznatky o životě školy i práci učitelů. Za tímto účelem: a) rozpracujeme teoreticko-metodologicky metodu orální historie s ohledem na specifické zaměření projektu i dosavadní rozvoj metodologie výzkumu dějin pedagogiky; b) následně historicko-pedagogickým výzkumem prozkoumáme a popíšeme každodenní život základní školy v období normalizace včetně života i práce učitelů. Tyto poznatky budou ukotveny v širším kontextu vývoje a proměn tehdejší společnosti a socialistického školství.
Hlavním výstupem budou dvě monografie.
Publikace
Počet publikací: 40
2019
-
Hidden curriculum and everyday life of socialist primary schools in Czechoslovakia
Rok: 2019, druh: Vyžádané přednášky
-
Mezi autoritářským a demokratickým režimem : Historické milníky základního školství v Československu ve druhé polovině 20. století
Rok: 2019, druh: Další prezentace na konferencích
-
Milestones in the History of Czechoslovak Education in the Second Half of the 20th Century
Rok: 2019, druh: Další prezentace na konferencích
-
Persecution of believers through the view of primary school teachers in socialist Czechoslovakia
Rok: 2019, druh: Další prezentace na konferencích
-
Possibilities of Research of Primary and Secondary Technical Education in Socialist Czechoslovakia. To the Sources of Knowledge and their Study
Rok: 2019, druh: Další prezentace na konferencích
-
Primary Education and Teaching Profession in Czechoslovakia between the Prague Spring and the Velvet Revolution
Rok: 2019, druh: Vyžádané přednášky
2018
-
(History of) Education in the Czech Republic (different viewpoints)
Rok: 2018, druh: Vyžádané přednášky
-
Formation of the “New Teacher” in socialist Czechoslovakia
Rok: 2018, druh: Další prezentace na konferencích
-
Rok 1968: Zmařená očekávání a začátek „éry strachu“ pohledem učitelů základních škol
Rok: 2018, druh: Vyžádané přednášky
-
“You have betrayed us for a little dirty money!” The Prague Spring as seen by primary school teachers
Paedagogica Historica. International Journal of the History of Education, rok: 2018, ročník: 54, vydání: 3, DOI