Informace o projektu
Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
- Kód projektu
- GA14-06480S
- Období řešení
- 1/2014 - 12/2016
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Klíčová slova
- didaktika, kvalita výuky, vědění, didaktické vědění, vědění pro zlepšení
Projekt vychází z analýzy vědění produkovaného pedagogickým výzkumem, kdy narůstající objem popisného a vysvětlujícího vědění
kontrastuje s nedostatkem vědění pro změnu a zlepšení, které je nezbytné pro řešení problémů školního vzdělávání. Projekt staví na
obsahově zaměřeném přístupu ke studiu vyučování a učení. Jeho cílem je vytvořit didaktické vědění pro zlepšení na základě identifikace,
analýzy a posuzování situací vztahujících se k produktivní kultuře vyučování a učení v základních oblastech vzdělávání (jazyky, matematika,
přírodní vědy, společenské vědy, estetickovýchovné předměty); navržení alterací výukových situací, zobecnění poznatků napříč výukovými
situacemi a odvození indikátorů kvality výuky. Těchto cílů bude dosahováno prostřednictvím práce v profesních komunitách složených ze
zkušených učitelů a výzkumníků. V těchto komunitách budou s podporou elektronického učebního prostředí (VideoWeb) anotovány,
analyzovány a alterovány výukové situace zachycené na videu, které budou zpracovány formou případových studií.
Publikace
Počet publikací: 21
2019
-
3A Content Focused Approach for Improving Instruction: Developing and Sharing Knowledge in Professional Communities
Supporting Teachers: Improving Instruction, rok: 2019, počet stran: 22 s.
2017
-
Transdisciplinární didaktika: O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory
Rok: 2017, počet stran: 455 s.
2016
-
3A metodika: od kazuistik k transdidaktickému zobecnění
Rok: 2016, druh: Další prezentace na konferencích
-
3A metodika: od kazuistik k transdidaktickému zobecnění
Rok: 2016, druh: Konferenční abstrakty
-
Aktuelle Entwicklungen im Bildungsbereich in der Tschechischen Republik: Curriculum – Unterricht – Lehrerbildung
Rok: 2016, vydání: Vyd. 1., počet stran: 152 s.
-
Analýza problémově orientovaných výukových situací ve výuce přírodovědy
Orbis Scholae, rok: 2016, ročník: 10, vydání: 2, DOI
-
Building the knowledge base for field didactics
Rok: 2016, druh: Vyžádané přednášky
-
Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie
Orbis Scholae, rok: 2016, ročník: 10, vydání: 2, DOI
-
Producing Knowledge for Improvement: The 3A procedure as a tool for content-focused research on teaching and learning
Pedagogika, rok: 2016, ročník: 66, vydání: 6, DOI
2015
-
Analýza fází řešení problémové učební úlohy ve výuce přírodovědy
Rok: 2015, druh: Další prezentace na konferencích