Informace o projektu
CIVIS: zaostřeno na občanské a sociální kompetence
(CIVIS)
- Kód projektu
- CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000672
- Období řešení
- 10/2016 - 9/2019
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
- OP Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV)
- PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Fakulta sociálních studií
- doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
- Ing. Pavlína Beranová
- doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
- Mgr. et Mgr. Šárka Doležalová Křepelková, Ph.D.
- Ing. Veronika Išová
- Ing. Ivana Kolouchová
- Mgr. Jan Skalík
- doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D.
- Mgr. Petra Šimonová
- Spolupracující organizace
-
Dům ekologické výchovy Lipka
Záměry projektu se soustředí na tyto hlavní milníky:
(1) Rozvoj sociálních a občanských kompetencí žáků ZŠ a SŠ prostřednictvím vytvořeného společenství praxe zaměřeného na výuku napříč předměty orientovanou na VUR, resp. výchovu k sociálně a environmentálně odpovědnému chování (tj. se zaměřením na průřezová témata, která mají vztah k VUR za účelem propojit vzdělávací obory a předměty)./
(2) Rozvoj kompetencí učitelů z fakult vzdělávajících učitele a učitelů škol nižšího stupně vzdělání prostřednictvím podpory společenství praxe./
(3) Rozpracování hladin (vývojového kontinua) sociálních a občanských kompetencí ve vztahu k průřezovým tématům a k nim propojeným vzdělávacím oborům orientovaných na VUR. (zelená linka)/
(4) Podpora implementace efektivních metodik pro rozvoj občanských a sociálních kompetencí do školní praxe prostřednictvím výuky napříč předměty (interdisciplinární a transdisciplinární výuky). (modrá linka)/
Za tímto účelem bude vytvořeno společenství praxe tvořené zástupci akademické sféry (oboroví didaktici, obecní didaktici) a učiteli z praxe (lídři základních škol v oblasti EVVO a GRV). Propojovatelem těchto dvou sfér budou příspěvkové a neziskové organizace, které jsou specialisty na ve svém oboru (EV a GRV), často s kontakty na tuzemské i zahraniční vzdělávací instituce a zároveň mají propracované vzdělávací přístupy, díky nimž jsou respektovány jako odborníci ze strany jednotlivých učitelů i celých škol.
Publikace
Počet publikací: 4
2021
-
The GLOBE program : what factors influence students’ and teachers’ satisfaction with science education
Research in Science & Technological Education, rok: 2021, ročník: 39, vydání: 2, DOI
2019
-
Active Citizens : Evaluation of a Community-Based Education Program
Sustainability, rok: 2019, ročník: 11, vydání: 3, DOI
-
Becoming a Global Citizen through Participation in the Global Storylines Program
Sustainability, rok: 2019, ročník: 11, vydání: 15, DOI
-
Place-based education from three perspectives
Environmental Education Research, rok: 2019, ročník: 25, vydání: 10, DOI