Informace o projektu
Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů
- Kód projektu
- GA17-06152S
- Období řešení
- 1/2017 - 12/2019
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Filozofická fakulta
- doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
- Mgr. Ondřej Bárta
- Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
- Mgr. Klára Záleská, Ph.D.
- Klíčová slova
- formální a informální učení;digitální technologie;student;škola;rodina;nová gramotnost; sociokulturní teorie učení;sekundární analýza dat;případové studie
Cílem navrhovaného výzkumného projektu je prozkoumat a komplexně popsat, jakým způsobem vstupují digitální technologie do každodenního života a učení žáků, a to v různých kontextech a v různých prostředích.
Výzkum bude založen na smíšeném výzkumném designu, který bude mít dvě fáze.
1) V první fázi provedeme sekundární analýzu dat získaných prostřednictvím žákovského a školního dotazníku mezinárodního výzkumu PISA 2015. Zde budeme hledat souvislosti mezi proměnnými týkajícími se využívání ICT ve škole a mimo školu, frekvencí jejich využívání, rodinným prostředím či charakteristikami žáků.
2) Na výsledky sekundární analýzy naváží focus group a případové studie, díky nimž získáme detailní vhled do každodenního života žáků, přičemž se zaměříme na to, jak vstupují digitální technologie do jejich formálního i informálního učení, jaký vliv má na využívání ICT rodina, vrstevníci a škola i jakou roli sehrávají v každodennosti žáků aktivity ve virtuálním prostředí. Výsledky výzkumu budou ukotveny v teoretickém rámci studia nových gramotností (new literacies studies), sociokulturních i sociohistorických teoriích učení.
Publikace
Počet publikací: 29
2024
-
Proč si generace (ne)rozumí? Digitální technologie v životě adolescentů, rodičů a učitelů
Rok: 2024, druh: Vyžádané přednášky
2023
-
Digitální technologie v každodenním životě studentů – výzkum, výsledky, otázky…
Rok: 2023, druh: Vyžádané přednášky
-
Život a učení adolescentů v digitální éře: východiska, výsledky výzkumu a výzvy do budoucna
Rok: 2023, druh: Vyžádané přednášky
2022
-
Digitální technologie (nejen) v hodině a o přestávce
Rok: 2022, druh: Vyžádané přednášky
-
Digitálních technologie ve vzdělávání – od školské politiky až k učení žáků
Rok: 2022, druh: Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)
-
Dobrý sluha, ale špatný pán aneb o digitálních technologiích v životě a učení teenagerů
Rok: 2022, druh: Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)
-
Life and Learning of Digital Teens : Adolescents and digital technology in the Czech Republic
Rok: 2022, počet stran: 254 s.
2021
-
E-learning : učení (se) s digitálními technologiemi
Rok: 2021, vydání: Vyd. 2., počet stran: 330 s.
2020
-
Výuka s využitím ICT v mezinárodní perspektivě: na cestě k moderní pedagogice
LIFELONG LEARNING- CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, rok: 2020, ročník: 10, vydání: 1, DOI
2019
-
Digital Technologies and Teacher education in the Czech Republic
Rok: 2019, druh: Vyžádané přednášky