Project information
Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů
- Project Identification
- GA17-06152S
- Project Period
- 1/2017 - 12/2019
- Investor / Pogramme / Project type
-
Czech Science Foundation
- Standard Projects
- MU Faculty or unit
-
Faculty of Arts
- doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
- Mgr. Ondřej Bárta
- Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
- Mgr. Klára Záleská, Ph.D.
- Keywords
- formal and informal learning;digital technologies;student;school;family;new literacy;sociocultural learning theory;secondary analysis;case studies
The project focuses on digital technologies in everyday lives and learning of students, across a variety of contexts and environments. It is based on a mixed methods research design, split into two phases:
1) In the first phase, data acquired through the PISA 2015 international research questionnaire distributed to students and schools will be subjected to secondary analysis. We will be searching for correlations between variables concerning ICT use in school and outside school, frequency of their use, family backgrounds and student characteristics.
2) The results of the secondary analysis will be used by focus groups and case studies, thanks to which we will get a detailed understanding of everyday lives of students, focusing on what roles ICT play in their formal and informal learning, how family, peers and school impact the use of ICT and what role activities in the virtual environment are playing in students’ everyday lives. The results of the research will be grounded in a theoretical framework built around new literacies studies and sociocultural theory of learning.
Publications
Total number of publications: 29
2024
-
Proč si generace (ne)rozumí? Digitální technologie v životě adolescentů, rodičů a učitelů
Year: 2024, type:
2023
-
Digitální technologie v každodenním životě studentů – výzkum, výsledky, otázky…
Year: 2023, type:
-
Život a učení adolescentů v digitální éře: východiska, výsledky výzkumu a výzvy do budoucna
Year: 2023, type:
2022
-
Digitální technologie (nejen) v hodině a o přestávce
Year: 2022, type:
-
Digitálních technologie ve vzdělávání – od školské politiky až k učení žáků
Year: 2022, type: Article in Periodical (without peer review)
-
Dobrý sluha, ale špatný pán aneb o digitálních technologiích v životě a učení teenagerů
Year: 2022, type: Article in Periodical (without peer review)
-
Life and Learning of Digital Teens : Adolescents and digital technology in the Czech Republic
Year: 2022, number of pages: 254 s.
2021
-
E-learning : učení (se) s digitálními technologiemi
Year: 2021, edition: Vyd. 2., number of pages: 330 s.
2020
-
Výuka s využitím ICT v mezinárodní perspektivě: na cestě k moderní pedagogice
LIFELONG LEARNING- CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, year: 2020, volume: 10, edition: 1, DOI
2019
-
Digital Technologies and Teacher education in the Czech Republic
Year: 2019, type: