Informace o projektu
Vývoj metakognitivních schopností u nadaných dětí
(METAKO)
- Kód projektu
- GA17-14715S
- Období řešení
- 1/2017 - 12/2019
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Fakulta sociálních studií
Metakognice je důležitou součástí učení i intelektového výkonu; lze tedy předpokládat, že je více rozvinuta u intelektově nadaných dětí. Stávající výzkumy, které porovnávají metakognitivní schopnosti u nadaných a běžných dětí, však jednoznačně nepodporují předpoklad o pokročilosti těchto schopností právě u nadaných žáků. Prezentovaný výzkumný projekt proto plánuje ve čtyřech vzájemně prolnutých dílčích výzkumech zkoumat odlišnosti a vývojová specifika utváření základních komponent metakognice (orientace, plánování, evaluace a elaborace), a to u všeobecně nadané populace, u dětí s tzv. dvojí výjimečností a u běžné populace dětí. Cílem je rovněž popsat zvláštnosti vývojových trajektorií (synchronie/asynchronie) při utváření metakognitivních schopností u nadaných dětí ve velmi útlém věku a systematicky sledovat efektivitu dlouhodobého tréninku metakognice integrované do běžného školního vyučování. Výsledky projektu mohou přispět k poznání o mechanismech spojených s učením a současně vést ke zlepšení vzdělávání nadaných, ale i běžných žáků v rámci stávajících základních škol.
Publikace
Počet publikací: 7
2022
-
The Effect of Computer-Based Feedback in Game-Like Fluid Reasoning Tasks
Studia Psychologica, rok: 2022, ročník: 64, vydání: 2, DOI
2021
-
Jak měřit metakognici (nejen) u nadaných dětí
Rok: 2021, vydání: 1., elektronické vyd., počet stran: 97 s.
-
Metacognitive monitoring and metacognitive strategies of gifted and average children on dealing with deductive reasoning task
Journal of Eye Movement Research, rok: 2021, ročník: 14, vydání: 4, DOI
-
Searching for a more valid form of parental rating scales of preschoolers’ intellectual giftedness – development and validation of the Preschooler’s Ability Rating Scale (PARS)
Československá psychologie, rok: 2021, ročník: 65, vydání: 4, DOI
-
Software pro měření deduktivního usuzování dětí (Elliot a nečekaní návštěvníci)
Rok: 2021
-
Software pro měření kvantitativního usuzování dětí (Triton a hladový oceán)
Rok: 2021
2019
-
Metakognitivní charakteristika intelektově mimořádně nadaných dětí
Československá psychologie, rok: 2019, ročník: 63, vydání: 5