Project information
Vývoj metakognitivních schopností u nadaných dětí
(METAKO)
- Project Identification
- GA17-14715S
- Project Period
- 1/2017 - 12/2019
- Investor / Pogramme / Project type
-
Czech Science Foundation
- Standard Projects
- MU Faculty or unit
- Faculty of Social Studies
Metakognice je důležitou součástí učení i intelektového výkonu; lze tedy předpokládat, že je více rozvinuta u intelektově nadaných dětí. Stávající výzkumy, které porovnávají metakognitivní schopnosti u nadaných a běžných dětí, však jednoznačně nepodporují předpoklad o pokročilosti těchto schopností právě u nadaných žáků. Prezentovaný výzkumný projekt proto plánuje ve čtyřech vzájemně prolnutých dílčích výzkumech zkoumat odlišnosti a vývojová specifika utváření základních komponent metakognice (orientace, plánování, evaluace a elaborace), a to u všeobecně nadané populace, u dětí s tzv. dvojí výjimečností a u běžné populace dětí. Cílem je rovněž popsat zvláštnosti vývojových trajektorií (synchronie/asynchronie) při utváření metakognitivních schopností u nadaných dětí ve velmi útlém věku a systematicky sledovat efektivitu dlouhodobého tréninku metakognice integrované do běžného školního vyučování. Výsledky projektu mohou přispět k poznání o mechanismech spojených s učením a současně vést ke zlepšení vzdělávání nadaných, ale i běžných žáků v rámci stávajících základních škol.
Publications
Total number of publications: 7
2022
-
The Effect of Computer-Based Feedback in Game-Like Fluid Reasoning Tasks
Studia Psychologica, year: 2022, volume: 64, edition: 2, DOI
2021
-
Jak měřit metakognici (nejen) u nadaných dětí
Year: 2021, edition: 1., elektronické vyd., number of pages: 97 s.
-
Metacognitive monitoring and metacognitive strategies of gifted and average children on dealing with deductive reasoning task
Journal of Eye Movement Research, year: 2021, volume: 14, edition: 4, DOI
-
Searching for a more valid form of parental rating scales of preschoolers’ intellectual giftedness – development and validation of the Preschooler’s Ability Rating Scale (PARS)
Československá psychologie, year: 2021, volume: 65, edition: 4, DOI
-
Software pro měření deduktivního usuzování dětí (Elliot a nečekaní návštěvníci)
Year: 2021
-
Software pro měření kvantitativního usuzování dětí (Triton a hladový oceán)
Year: 2021
2019
-
Metakognitivní charakteristika intelektově mimořádně nadaných dětí
Československá psychologie, year: 2019, volume: 63, edition: 5