![Studijní programy](https://cdn.muni.cz/media/3757910/studijni-programy-student-jde-chodbou-masarykova-univerzita.jpg?mode=crop¢er=0.5,0.5&rnd=133754493890000000&heightratio=0.5&width=278)
Informace o projektu
Soutěžní právo v digitálním věku
- Kód projektu
- MUNI/A/0763/2017
- Období řešení
- 1/2018 - 12/2018
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Právnická fakulta
- Ing. Mgr. Jan Kupčík, Ph.D.
- prof. JUDr. Josef Bejček, CSc.
Rozvoj internetu přinesl soutěžnímu právu klady i zápory. Snížením informační asymetrie mezi zákazníky a soutěžiteli internet jistě soutěžnímu právu ulehčil práci. Na druhou stranu však přenos dat v reálném čase stírá rozdíly mezi úmyslnou koluzí a neúmyslným následováním, jako je tomu například v případě automatizovaných cenových algoritmů. Zároveň množství dat v držení soutěžitelů umožňuje jednodušší zneužití trhu prostřednictvím cenové diskriminace. Dalším komplikujícím faktorem je zásadní rozšíření nového protiplnění za určité služby, a to poskytování dat. Zdánlivě tak na trhu existují služby „zadarmo“ (bez peněžního protiplnění příjemce) a v některých případech není jednoduše možné určit stabilní tržní cenu. Internet tak způsobil ústup ceny vyjádřené v penězích z pozice hlavního a rozhodujícího faktoru při posuzování chování soutěžitelů.
Cílem projektu je analyzovat dosavadní rozhodovací praxi soutěžních úřadů a soudů v rámci Evropské unie, a to se zaměřením na rozhodovací praxi Evropské komise a Soudního dvora Evropské unie, tuto praxi zhodnotit a při shledaných nedostatcích případně navrhnout, jak tyto otázky v budoucnu posuzovat. Výzkum by se měl zaměřit zejména na vymezování relevantního trhu v kontextu internetových platforem a chápání dat jako podstatného faktoru při analýzách potenciálního tržního chování soutěžitelů v internetovém prostředí. Dále by měl analyzovat dosavadní vývoj v přístupu k automatizovaným cenovým algoritmům, které již v současnosti využívá množství internetových prodejců.
Publikace
Počet publikací: 5
2018
-
Cenové následování v perspektivě digitálních trhů
Obchodní právo, rok: 2018, ročník: 27, vydání: 11
-
Discussion on big data, online advertising and competition policy
European competition law review, rok: 2018, ročník: 39, vydání: 9
-
Pay-for-delay dohody ve farmacii: když restriktivní přístup k cílovým dohodám není až tak restriktivní
Antitrust, rok: 2018, ročník: 2018, vydání: 2
-
Rozhodnutí Soudního dvora ve věci C-434/15 - Asociación Profesional Elite Taxi (Uber Spain) a jeho důsledky
Rok: 2018, druh: Další prezentace na konferencích
-
Rozhodnutí Uber Spain a jeho důsledky v obecném kontextu právní úpravy online platforem
Rok: 2018, druh: Další prezentace na konferencích