Informace o projektu
Cesty k inkluzivní škole 21. století: etnografický přístup
- Kód projektu
- GA19-13038S
- Období řešení
- 1/2019 - 12/2021
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
Projekt se zaměřuje na problematiku inkluze ve školním prostředí, chce ji zkoumat v ČR netradičním přístupem. Promítne se do tří rovin: 1) výběru škol, 2) sledovaných procesů přispívajících inkluzi a 3) využívaných metod. Ad 1) Projekt se bude primárně soustředit na školy, které vykazují vysokou míru inkluzivity. Ad 2) Focusem výzkumného projektu budou faktory a procesy, které rozhodují o zavádění inkluzivních prvků do fungování škol a souvisí s jejich udržením a kvalitou. Ad 3) Na rovině metodologické se nebudeme primárně soustředit na analýzu výpovědí aktérů (což je běžný postup), ale na průběh procesů samotných - tomu také odpovídají etnografický výzkumný design a výzkumné metody (zaměřené pozorování, stínování klíčových osob atd.).
Výstupem projektu bude analytická zpráva z celého výzkumu využívající metody kartografického přístupu situační analýzy. Z každé školy bude vytvořený samostatný analytický příběh a následně bude zformulována i cross-case analysis. V publikační rovině jsou výstupem projektu tři mezinárodní odborné studie a tři studie do českých odborných časopisů.
Publikace
Počet publikací: 18
2022
-
A Review Study of Research Articles on the Barriers to Inclusive Education in Primary Schools
Efficiency and Responsibility in Education and Science, rok: 2022, ročník: 15, vydání: 2, DOI
-
Dancing between money and ideas: inclusion in primary education in the Czech Republic from 2005 to 2020
International Journal of Inclusive Education, rok: 2022, ročník: 28, vydání: 12, DOI
-
Na cestě k inkluzivní škole: interakce a norma
Rok: 2022, vydání: 1., elektronické vyd., počet stran: 275 s.
2021
-
Inkluze v situačním poli: výzkum komplexního fenoménu
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích
-
INKLUZIVNÍ KULTURA ŠKOLY: DIVERZITA A KAŽDODENNOST - PŘÍPADOVÁ STUDIE ŠKOLY
Rok: 2021, druh: Konferenční abstrakty
-
NA CESTĚ KE SPRAVEDLNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ: PEDAGOGICKÝ VÝZKUM PRO LEPŠÍ PRAXI A POLITIKU
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích
-
Situační analýza a role diskurzů v sociálněvědním výzkumu
Sociální Studia, rok: 2021, ročník: 18, vydání: 1, DOI
-
Školní management jako určující prvek inkluze
Rok: 2021, druh: Konferenční abstrakty
2020
-
Inclusion of Tallented Children (Pupils) In the Current Czech Education System
CZECH - POLISH HISTORICAL AND PEDAGOGICAL JOURNAL, rok: 2020, ročník: 12, vydání: 1, DOI
2019
-
Communication as a Means of Development in a School with a High Percentage of Foreign Pupils
Orbis Scholae, rok: 2019, ročník: 13, vydání: 3, DOI