Informace o projektu
Specifika terciárního vzdělávání studentů se sluchovým postižením
- Kód projektu
- MUNI/41/033/2009
- Období řešení
- 1/2009 - 12/2009
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Programy podporované ze specifického výzkumu (NESPADAJÍ SEM PROJEKTY PŘIHLAŠOVANÉ DO SOUTĚŽE VYHLÁŠENÉ NA PODZIM 2009)
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Klíčová slova
- Student se sluchovým postižením, terciární vzdělávání, specifika komunikace sluchově postižených, učitel na vysoké škole, příprava na výuku
Projekt má sloužit k realizaci poslední části disertační práce navrhovatelky projektu. V rámci navrhovaného projektu by mělo dojít k dokončení teoretické části disertační práce a manuálu základních postupů jednání při kontaktu se studentem se sluchovým postižením na vysoké škole, který má pomoci vyučujícím na vysoké škole s případnými nesnázemi souvisejícími jak s komunikací se sluchově postiženými, tak se specifickými nároky na přípravu výuky, v níž je přítomen student se sluchovým postižením.
Výsledky
Výsledkem projektu je vytvoření výše zmíněného manuálu, jehož cílem je zpřístupnit cestu vysokoškolským učitelům k lepšímu pochopení specifické situace studenta se sluchovým postižením na vysoké škole, nastínit možnosti a úskalí komunikace se sluchově postiženými a pomoci při přípravě na výuku, v níž je přítomen student se sluchovým postižením, aby se následně eliminoval vznik různých potíží, a s tím spojené dlouhodobé a náročné řešení. Je zaměřen především na:
- vymezení základní terminologie oboru surdopedie se zaměřením na terciární vzdělávání sluchově postižených;
- východiska pro terciární vzdělávání sluchově postižených a jeho přínos pro studenty;
- stručnou charakteristiku náplně práce Střediska pro pomoc studentům se specifickými nároky – Teiresiás;
- zásady pro komunikaci se sluchově postiženými (s nedoslýchavými x těžce sluchově postiženými / neslyšícími studenty), tzn. podmínky pro úspěšné odezírání, roli tlumočníka znakového jazyka při výuce a jeho postavení v komunikačním procesu, atd.;
- praktická doporučení pro výuku, v níž je přítomen student se sluchovým postižením;
- kontaktní adresy na zařízení a organizace věnující se sluchově postiženým;
- hypertextové odkazy;
- odbornou literaturu.