
Obrazy zdravotně handicapovaných hrdinů v čítankových antologiích pro základní školu
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2012 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Metody a formy práce ve výuce mateřského jazyka |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | character; physical and mental handicap; basic school; reader; text; methodical aspects; realistic and nonrealistic genres; fictitious situations as a model; connected motives |
Popis | Příspěvek se zabývá zastoupením tematiky zdravotního handicapu ve dvaceti čtyřech současných čítankách pro základní školu (řada nakladatelství Didaktis, Fraus, Nová škola a Prodos). Sleduje přítomnost ukázek s handicapovanými hrdiny i ukázek se souvisejícími motivy (nemoc, smrt) a proměny těchto motivů v čítankách jednotlivých ročníků. Bylo zjištěno, že četnost ukázek s fyzicky či mentálně handicapovanými postavami není v analyzovaných učebnicích velká, přístupnost zobrazení handicapu však odpovídá věku žáků a umožňuje modelové vnímání fiktivních situací s mimoliterárními interpretačními přesahy. |
Související projekty: |