
Culturally Responsive Teaching for Learner Diversity in Czech Schools: A Literature Review
Název česky | Kulturně citlivé vyučování pro rozmanitost žáků v českých školách: Přehled literatury |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2021 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | European Journal of Education and Pedagogy |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://www.ej-edu.org/index.php/ejedu/article/view/202/112 |
Doi | http://dx.doi.org/10.24018/ejedu.2021.2.6.202 |
Klíčová slova | Cultural Competence; Culturally Responsive Teaching; Czech Schools; Diversity; Inclusive Education; Learners |
Popis | V České republice donedávna převažovali ve vzdělávacím systému obyvatelé ČR, kteří tvořili 95 % školní populace. S rostoucím přílivem migrantů a zahraničních studentů zejména ze zemí mimo Evropskou unii se objevily velké rozdíly mezi žáky a jejich vzdělávacími potřebami. Bylo třeba zohlednit výukové problémy spojené s příslušností k menšině a životem v cizí kultuře. To podnítilo výzkum způsobů, jak přizpůsobit vzdělávací systém rostoucím nárokům na učební styly a potřeby různorodých žáků v českých třídách. Článek přináší přehledovou studii aktuálních odborných zdrojů na toto téma. Tato studie zkoumá systém povinného vzdělávání v České republice a postavení a odpovědnost učitele při podpoře kulturně citlivého a inkluzivního vzdělávacího prostředí. Studie se opírá o deskriptivní a obsahovou analýzu. Pro zúčastněné strany jsou formulována doporučení, jak vnést do výuky citlivější přístupy posilující kulturní a sociální integraci všech žáků. |