Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
„Hard disk měl paměť dvacet mega bitů. A to byla mašina.“ Nejasná zpráva o začleňování počítačů do základních škol v době postsocialistické transformace
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2024 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Počítače jsou dnes běžnou součástí života učitelů. Podíváme-li se však na jejich implementaci do škol po roce 1989, zjistíme, že nešlo o masivní nástup digitální techniky. Dobové (odborné) zdroje přináší jen kusé informace, které spíše poukazují na okouzlení novými technologiemi než na reálný stav věcí. Zásadním zdrojem se tak stává orální historie, byť i ta naráží na své limity. Proto se zaměříme jak na vlastní začleňování počítačů do škol, tak i na metodologické otázky výzkumu tohoto tématu. Ukážeme, že počítače v prvních letech po sametové revoluci byly např. určeny jen pro správu školy a teprve velmi pomalu se dostávaly do výuky. Pro některé učitele, kteří uměli počítače ovládat znamenala pak tato dovednost například „vstupenku“ do vedení školy. V metodologické části se zastavíme právě u toho, jaké místo v paměti narátorů mají právě počítače a jak je toto téma do jisté míry specifické. To je dáno tím, že vývoj v oblasti digitálních technologií zaznamenal zhruba po roce 2010 velký rozvoj (tablety, sociální sítě). V příspěvku rozvíjíme dříve prezentované téma a vycházíme z nové knihy (Post)Socialist Transformation of Primary Schools. Processes, Stories and Challenges in the Czech Republic (Springer, 2024), která shrnuje výsledky našeho výzkumu podpořeného Grantovou agenturou ČR (20-11275S). |
Související projekty: |