Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Jazykové vzdělávání na vysokých školách: Je cílem osvojit si cizí řeč nebo zdokonalit své komunikační dovednosti v cizí řeči?
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2022 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Jazykové vzdělávání ve vysokoškolském prostředí nepředstavuje zdaleka pouze výuku cizích řečí. Vedle jazykových dovedností, které umožní studentům vhodně komunikovat ve svých oborech i různých akademických situacích, mají vyučující za úkol zprostředkovávat i zdokonalování studentů v dalších oblastech komunikace, které mají ve svých budoucích profesích také ovládat. Extrémní situace posledních dvou let přinesla potřebu hledat nové způsoby výuky obecně, u učitelů jazyků však došlo ještě k dalšímu posunu. Kromě pozornosti věnované inovativním pedagogickým a metodickým postupům zaměřeným na využití ICT a vyšší individualizaci výuky se jazykové vzdělávání jednoznačně posunulo od tradičního pojetí, v němž si student osvojuje cizí řeč a jednotlivé její složky, k důrazu na sociální aspekt cizojazyčné komunikace, při níž je student vnímán jako sociální činitel, jenž prostřednictvím cizí řeči interpretuje realitu. Důraz na mediaci a absenci postavení rodilého mluvčího prosazuje zejména inovovaný Společný evropský referenční rámec pro jazyky (2018). Souběh potřeb zavádění nových pojetí jazykového vzdělávání a obecných pedagogických postupů do praxe pak může být pro některé vyučující poměrně náročný. Tento příspěvek má za cíl poukázat z pohledu učitele, školitele i mezinárodně aktivního akademika na skutečnost, že vyučující jazyka pro akademické a specifické účely mohou vysokoškolským studentům i akademikům poskytovat v jazykové oblasti i na poli nonverbálních a komunikačních dovedností stejně vynikající podporu. Příspěvek nejprve představí praktické postupy, díky nimž je možné do kurzů jazyka pro akademické a specifické účely vedle výhradně jazykových kompetencí flexibilně implementovat také širokou škálu dovedností nonverbálních a komunikačních. Dále se zamyslí nad přesahem jazykové výuky a komunikačních dovedností obecně a zastaví se u individuálních výukových stylů a jejich patřičného užití v konkrétních situacích. Závěrem se zaměří na vhodné strategie, jež mohou studentům pomoci efektivně se vypořádávat s rozličnými komunikačními situacemi, které je v jejich profesích v budoucnu mohou potkat. |