Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Cesta současné literatury pro děti do čítanek (nad učebnicemi pro primární školu)
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2009 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí. Kontexty, problémy, trendy |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Písemnictví, mas-media, audiovize |
Klíčová slova | literature for children and youth; contemporary literature; textbooks; readers; primary school; frequent authors; preferred genres; interpretative possibilities; readers motivation |
Popis | Příspěvek se věnuje zastoupení nejnovější české literatury pro děti a mládež - publikované po roce 1990 - v učebnicích pro primární školu. Je analyzováno celkem čtyřicet šest čítanek ze tří období a jsou vymezeny některé základní trendy. Počet nových textů v čítankách vzrůstá, mezi nefrekventovanější autory patří J. Žáček, Z. Svěrák, M. Kratochvíl, I. Březinová, I. Procházková, M. Drijverová. Nejvíce preferovanými žánry jsou moderní poezie, písňové texty, realistické příběhy s handicapovanými nebo sociálně znevýhodněnými postavami a naučné texty. Většina textů ze současné literatury zařazených v čítankách jsou uzavřené celky s dobrými interpretačními možnostmi, ale menší schopností čtenářské motivace. |
Související projekty: |