Informace o publikaci

Možnosti redukcie rizikových momentov školskej dochádzky

Název česky Možnosti redukce rizikových momentů školní docházky
Autoři

KIMÁKOVÁ Tatiana KACHLÍK Petr

Rok publikování 2011
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Dnešní doba klade velké nároky na lidské zdraví, a to již od dětského věku. Povinná školní docházka je spojena s řadou významných rizik, která souvisejí se způsobem výuky, epidemiologickou situací, preventivními opatřeními, životním stylem. Cílem příspěvku je informace o nejpodstatnějších z nich a možnostech jejich ovlivnění.Na základě odborných literárních pramenů a vlastních zkušeností autorů, s využitím analyticko-syntetického přístupu byl sestaven přehled a komentář k významným rizikovým momentům školní docházky žáků základní školy ve věku 12-15 let v ČR.Škola je z pohledu žáka i pedagoga prostředím, kde se vyskytují různá rizika. Především je nutné zmínit nedostatek pohybu (nízká dotace tělesné výchovy, obavy o prospěch kvůli výkonovému hodnocení, obezita), rychlejší šíření některých infekcí (velký počet lidí v malém prostoru, omezená výměna vzduchu) a přetěžování (nezohlednění křivky výkonnosti, biorytmů). Uvedené faktory ovlivňují holistický koncept zdraví, jeho atributy fyzické, psychické i sociální, i když v různé míře. Z dalších momentů jmenujme působení stresu (velký objem encyklopedických znalostí, časový tlak, zkoušení, postoj učitele, vrstevníků) na dětský organismus a jeho důsledky, vyšší výskyt úrazů (více než 100000 ročně 70% na ZŠ, 50% v tělesné výchově), nárůst případů závislostní chování, a to pokud se týká substancí (každý druhý žák vyzkoušel cannabis, každý pátý nadměrně pije alkohol, každý desátý pravidelně kouří), i tzv. virtuálních drog. Třeba zmínit také další sociálně patologické jevy, jakými jsou např. šikana (ve vztahu ke spolužákům i k učiteli; téměř každý druhý žák byl šikanován) a slídění s využitím moderních informačních technologií. Roste výskyt alergiků v dětské populaci (problémy má každé třetí dítě), a to i proto, že škola pro ně cíleně nevytváří vhodné prostředí (živá zvířata, rostliny, plísně, prach, automaty na jídlo a nápoje, mikroklima). Nelze zanedbat ani informace o problematickém výživovém a pitném režimu dětí (preferují snadný a rychlý způsob stravování, škola ne vždy dbá na zdravé výživové návyky). Dobrá znalost školních rizik a včasné preventivní opatření mohou významně ovlivnit zdravotní stav, spokojenost a výkony žáků. Kromě kvalifikovaných pedagogů je samozřejmě klíčová i podpora a přístup rodičů, citlivý a cílevědomý výběr aktivit trávení volného času.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info