Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Ideas of Czech adolescents about their future profession assessed from the perspective of their favorableness and cognitive complexity – related to some components of upbringing and self-esteem
Název česky | Představy českých adolescentů o jejich budoucím povolání hodnocené z hlediska jejich příznivosti a kognitivní komplexity - souvislost s některými aspekty výchovného stylu a sebehodnocení |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2012 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Problems of Psychology in the 21st Century |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Psychologie |
Klíčová slova | cognitive complexity future profession REP-test self-esteem |
Popis | V prezentovaném výzkumu byly zkoumány představy českých adolescentů o jejich budoucím povolání. Byla analyzována data z šetření ve věku 17 let. Představy o budoucím povolání a o povoláních významných osob (matka, otec, významní druzí) byly zjišťovány modifikovanou verzí REP-testu a hodnoceny z hlediska jejich příznivosti a kognitivní složitosti. Cílem bylo zjistit vztahy mezi hodnocením jednotlivých povolání, komponentami výchovy zjišťovanými českým Dotazníkem pro zjišťování způsobu výchovy v rodině (Čáp, Boschek) a sebehodnocením zjišťovaným Rosenbergovou Self-Esteem Scale. Bylo zjištěno, že dospívající jsou při hodnocení svého předpokládaného budoucího povolání ovlivněni rodinnou výchovou – silný vliv má faktor emoční vřelosti v rodině, který souvisí s pozitivním vztahem k profesní budoucnosti dospívajících. Ukázalo se dále, že čím vnímají dospívající jednotlivá povolání negativněji, tím se je snaží percipovat diferencovaněji (vyšší kognitivní komplexita), pravděpodobně proto, aby si připravili vhodné copingové strategie při jejich event. vykonávání, či aby své negativní ohodnocení ospravedlnili přesnějším, tedy ne “černobílým” pohledem. Detailnější analýza však odhalila, že povolání hodnocená silně negativně i silně pozitivně jsou percipována méně diferencovaněji než povolání hodnocová neutrálně, což může být vysvětleno hypotézou emočního zaangažování. |
Související projekty: |