Project information
Interakce ve výuce anglického jazyka na vysoké škole
- Project Identification
- GA15-08857S
- Project Period
- 1/2015 - 12/2017
- Investor / Pogramme / Project type
-
Czech Science Foundation
- Standard Projects
- MU Faculty or unit
- Faculty of Education
V projektu, jehož východiskem je dialogismus, bude prostřednictvím konverzační analýzy analyzována interakce v hodinách anglického jazyka
na vysoké škole. Analýzy budou vycházet z videonahrávek zachycujících interakci ve třídě, a také na etnografických datech (např. vyučovací
materiály). Výstupy projektu (publikované jako články v odborných časopisech a monografie) přispějí k teoretickému poznání v oblasti
interakce ve výuce angličtiny, která je specifická tím, že v ní jazyk vystupuje zároveň jak prostředek a cíl. Induktivní a emická povaha
konverzační analýzy umožní projektu přispět k poznání v oblasti mechanismů udržování intersubjektivity ve výuce.
V českém výzkumu publikovaném ve čtyřech významných pedagogických časopisech (1990–2012) nebyla konverzační analýza použita a celkově v něm převažuje monologický pohled na interakci ve třídě. Kromě toho se český pedagogický výzkum interakce ve třídě zaměřuje na
základní vzdělávání, přičemž pozornost nebyla zatím věnována výuce cizích jazyků na vysokých školách. Tuto mezeru má předkládaný
projekt za cíl vyplnit.
Publications
Total number of publications: 18
2018
-
Enabling audience participation and stimulating discussion after student presentations in English as a foreign language seminars
Linguistics and Education, year: 2018, volume: 47, edition: 1, DOI
2017
-
Classroom interaction in student presentations and follow-up discussions in a university EFL course
Year: 2017, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Co nového ukázal výzkum interakce ve třídě?
Year: 2017, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Code-switching in Teaching Vocabulary: A Conversation Analysis Perspective
Magija INNO: novye izmerenija v lingvistike i lingvodidaktike. Sbornik naučnyh trudov. Tom 2., year: 2017
-
Interakce ve výuce anglického jazyka na vysoké škole pohledem konverzační analýzy
Year: 2017, number of pages: 205 s.
-
Interakce ve výuce anglického jazyka na vysoké škole pohledem konverzační analýzy
Year: 2017, edition: Vyd. 1., number of pages: 205 s.
-
Nahrávání, přepisování a analyzování interakce pomocí konverzační analýzy
Year: 2017, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Speaking In EFL Classes From The Perspective Of Conversation Analysis: How Do Teachers Elicit Answers And How Do Students Respond?
Year: 2017, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Střídání kódů ve výuce angličtiny u učitelů-expertů pohledem konverzační analýzy
Slovo a slovesnost, year: 2017, volume: 78, edition: 4
-
Zkoumání interakce ve třídě pomocí konverzační analýzy: východiska, postupy a vybraná zjištění
Year: 2017, type: Workshop