Project information
On productive culture of teaching and learning
- Project Identification
- GA20-13038S
- Project Period
- 1/2020 - 12/2022
- Investor / Pogramme / Project type
-
Czech Science Foundation
- Standard Projects
- MU Faculty or unit
- Faculty of Education
- Cooperating Organization
-
University of West Bohemia in Pilsen
- Responsible person doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.
The proposed project continues in such didactic research on teaching and learning that is
focused on the assessment of its quality and improving. The theory and design of the research
build systematically on the experience of the research team from previous GAČR projects. The
proposed project aims to fill the "blind spots" identified by previous research activities that
concentrated on the relationships between the characteristics of the learning environment and
developing students' understanding of educational content. The aim of the project is to
didactically analyze functional connections between key characteristics that determine the
quality of instruction, how students interact with the educational content in the learning
environment and ascertainable students' mental schemata that co-determine their
understanding and discussing of the educational content. The aim is also to develop the specific
methodology of assessing the merit of teaching and learning situations for the students'
learning. The two main outcomes will be a book publication and a impact-journal article.
Sustainable Development Goals
Masaryk University is committed to the UN Sustainable Development Goals, which aim to improve the conditions and quality of life on our planet by 2030.
Publications
Total number of publications: 18
2024
-
Instrumentation of students’ experience through the active content of science: from epistemic contact to idealizations and back again in school classrooms.
International Journal of Science Education, year: 2024, volume: 46, edition: 19, DOI
-
On the Theory of Content Transformation in Education: The 3A Methodology for Analysing and Improving Teaching and Learning
Year: 2024, number of pages: 192 s.
2023
-
Schul-, Curriculum- und Unterrichtsentwicklungen im Bildungssystem Tschechiens. 30 Jahre nach dem Fall des Eisernen Vorhangs
Politische Zäsur und Wandel des Bildungssystems. Drei Dekaden nach dem Fall des Eisernen Vorhangs - Bilanzen und Perspektiven, edition: Vyd. 1., year: 2023, number of pages: 26 s.
2022
-
Jasnost a strukturovanost jako odpověď na problém snížené kognitivní efektivity: sčítání přirozených čísel s přechodem přes desítku.
Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách, edition: 1. vydání, year: 2022, number of pages: 24 s.
-
Klíčová kompetence (nejen) pro umělecké obory v evropském kurikulu: analytické vysvětlení
Studia Paedagogica, year: 2022, volume: 27, edition: 3, DOI
-
Obtíže žáka se sníženou kognitivní efektivitou a dysgrafickými problémy při násobení a jejich kompenzace
Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách, edition: 1. vydání, year: 2022, number of pages: 16 s.
-
Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách
Year: 2022, number of pages: 400 s.
-
Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách
Year: 2022, edition: Vyd. 1.
2021
-
(Klíčové) kompetence v českém vzdělávání: proč si navzájem nerozumíme?
Studia paedagogica, year: 2021, volume: 26, edition: 3, DOI
-
Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen für das Schulsystem Tschechiens
Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen - Europäische pädagogische Perspektiven, edition: Vyd. 1., year: 2021, number of pages: 11 s.