Informace o projektu
Produktivní kultura vyučování a učení
- Kód projektu
- GA20-13038S
- Období řešení
- 1/2020 - 12/2022
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Spolupracující organizace
-
Západočeská univerzita v Plzni
- Odpovědná osoba doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.
Navrhovaný projekt pokračuje v didaktickém zkoumání výuky zaměřeném na zdůvodněné hodnocení její kvality a následně na podporu zlepšování výuky ve vzdělávací praxi. Teorie a výzkumný design systematicky navazuje na poznatky výzkumného týmu z dřívějších projektů GAČR. Proto projekt směřuje k zaplňování dříve zjištěných “slepých míst” v poznávání vztahů mezi kvalitami determinant učebního prostředí ve výuce a rozvíjením žákovského porozumění vzdělávacímu obsahu. Cílem projektu je didakticky analyzovat funkční souvislosti mezi klíčovými determinantami, které spolurozhodují o kvalitě výuky, způsobem interakcí žáků se vzdělávacím obsahem v učebním prostředí a reálně zjistitelnými stavy mentálních schémat žáků podmiňujících žákovské porozumění vzdělávacímu obsahu a dorozumění se o něm. Cílem v aplikační oblasti je pokračovat v rozvoji metodologie a metodiky hodnocení přínosu výukových situací pro žákovské učení. Hlavními výstupy projektu budou monografie a článek v odborném impaktovaném časopisu.
Cíle udržitelného rozvoje
Masarykova univerzita se hlásí k cílům udržitelného rozvoje OSN, jejichž záměrem je do roku 2030 zlepšit podmínky a kvalitu života na naší planetě.
Publikace
Počet publikací: 18
2024
-
Instrumentation of students’ experience through the active content of science: from epistemic contact to idealizations and back again in school classrooms.
International Journal of Science Education, rok: 2024, ročník: 46, vydání: 19, DOI
-
On the Theory of Content Transformation in Education: The 3A Methodology for Analysing and Improving Teaching and Learning
Rok: 2024, počet stran: 192 s.
2023
-
Schul-, Curriculum- und Unterrichtsentwicklungen im Bildungssystem Tschechiens. 30 Jahre nach dem Fall des Eisernen Vorhangs
Politische Zäsur und Wandel des Bildungssystems. Drei Dekaden nach dem Fall des Eisernen Vorhangs - Bilanzen und Perspektiven, vydání: Vyd. 1., rok: 2023, počet stran: 26 s.
2022
-
Jasnost a strukturovanost jako odpověď na problém snížené kognitivní efektivity: sčítání přirozených čísel s přechodem přes desítku.
Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách, vydání: 1. vydání, rok: 2022, počet stran: 24 s.
-
Klíčová kompetence (nejen) pro umělecké obory v evropském kurikulu: analytické vysvětlení
Studia Paedagogica, rok: 2022, ročník: 27, vydání: 3, DOI
-
Obtíže žáka se sníženou kognitivní efektivitou a dysgrafickými problémy při násobení a jejich kompenzace
Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách, vydání: 1. vydání, rok: 2022, počet stran: 16 s.
-
Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách
Rok: 2022, počet stran: 400 s.
-
Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách
Rok: 2022, vydání: Vyd. 1.
2021
-
(Klíčové) kompetence v českém vzdělávání: proč si navzájem nerozumíme?
Studia paedagogica, rok: 2021, ročník: 26, vydání: 3, DOI
-
Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen für das Schulsystem Tschechiens
Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen - Europäische pädagogische Perspektiven, vydání: Vyd. 1., rok: 2021, počet stran: 11 s.