Informace o projektu
Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula v oborech školního vzdělávání
(NAME 2010)
- Kód projektu
- MUNI/A/1038/2009
- Období řešení
- 1/2010 - 12/2010
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
- Mgr. Marie Doskočilová, Ph.D.
- Mgr. Gabriela Ducháčková, Ph.D.
- Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D.
- Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
- Bc. Mgr. Sonia Homolka
- PhDr. Mgr. Jana Chlápková
- prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
- Mgr. Tomáš Janko, Ph.D.
- Mgr. Daniela Jonášová
- doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
- PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.
- PhDr. Mgr. Jana Miller, Ph.D.
- doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
- Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
- Mgr. Petr Novák, Ph.D.
- doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
- PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D.
- Mgr. Simona Šebestová, Ph.D.
- doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
- Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D.
- Mgr. Pavel Zlatníček, Ph.D.
Cíl projektu spočívá (1) v rozpracování teoreticko-metodologických východisek pro monitoring a evaluaci kvality kurikula a výuky v kontextu školního vzdělávání v České republice a (2) ve vytváření,
resp. adaptaci příslušných diagnostických nástrojů. Ke zpracování tématu se přistupuje z perspektivy pedagogiky a oborových didaktik; řešení projektu je relevantní nejen v rovině základního (metodologického) výzkum, ale také s ohledem na probíhající kurikulární reformu, která vstupuje
do fáze, v níž by významnou roli měly sehrávat standardy kvality vzdělávání. Výsledky projektu budou využitelné pro rozpracování teoreticko-metodologických východisek monitoringu a evaluace vzdělávacího systému a mohou přispět k empirickému ukotvení standardů kvality vzdělávání včetně příslušných implementačních strategií.
Výsledky
Hlavním výstupem projektu je monografie "Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula". Autoři monografie rozpracovali teoreticko-metodologická východiska pro monitoring a evaluaci kvality kurikula a výuky v kontextu školního vzdělávání v České republice a vytvořili, resp. adaptovali příslušné diagnostické nástroje. Mezi řešenými tématy jsou nonverbální prvky v učebnicích, příležitosti k učení, mezipředmětová témata či strukturace vzdělávacícho obsahu v kurikulárních dokumentech.
Publikace
Počet publikací: 10
2011
-
Evropská dimenze ve vzdělávání a její empiricko-výzkumné uchopení v učebnicích dějepisu
Janík, T., Najvar, P., Kubiatko, M. a kol. Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje., vydání: Vyd. 1, rok: 2011, počet stran: 17 s.
-
Integrace evropské dimenze do vzdělávání na příkladu dějepisných učebnic
Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, rok: 2011
-
Integrace evropské dimenze do vzdělávání na příkladu dějepisných učebnic
Rok: 2011, druh: Konferenční abstrakty
-
Systémový rámec kvality školního vzdělávání: uvedení do problematiky
Janík, T., Najvar, P., Kubiatko, M. a kol. Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje., vydání: Vyd. 1., rok: 2011, počet stran: 9 s.
2010
-
Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula
Rok: 2010, vydání: Vyd. 1, počet stran: 222 s.
-
Návrh kategoriálního systému pro analýzu výuky reálií a interkulturní komunikativní kompetence ve výuce cizímu jazyku
Rok: 2010, druh: Další prezentace na konferencích
-
Příležitosti k učení jako aspekt kvality výuky (Konference NAME 2010)
Rok: 2010, druh: Další prezentace na konferencích
-
Unterrichtsqualität und Professionalisierung von Fremdsprachenlehrern
New Pathways in the Professional Development of Teachers, rok: 2010
-
Výzkumy mediální výchovy: Přehledová studie
Bulletin Institutu výzkumu školního vzdělávání PdF MU 2010, rok: 2010
-
Workshop Skupiny pro výzkum kurikula IVŠV PdF MU 4/2010. Teorie a metodologie výzkumu kurikula.
Rok: 2010, druh: Uspořádání workshopu