Project information
Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula v oborech školního vzdělávání
(NAME 2010)
- Project Identification
- MUNI/A/1038/2009
- Project Period
- 1/2010 - 12/2010
- Investor / Pogramme / Project type
-
Masaryk University
- Grant Agency of Masaryk University
- Category A
- MU Faculty or unit
-
Faculty of Education
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
- Mgr. Marie Doskočilová, Ph.D.
- Mgr. Gabriela Ducháčková, Ph.D.
- Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D.
- Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
- Bc. Mgr. Sonia Homolka
- PhDr. Mgr. Jana Chlápková
- prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
- Mgr. Tomáš Janko, Ph.D.
- Mgr. Daniela Jonášová
- doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
- PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.
- PhDr. Mgr. Jana Miller, Ph.D.
- doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
- Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
- Mgr. Petr Novák, Ph.D.
- doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
- PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D.
- Mgr. Simona Šebestová, Ph.D.
- doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
- Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D.
- Mgr. Pavel Zlatníček, Ph.D.
The aim of the project is to (1) develop theoretical and methodological basis for the monitoring and evaluation of quality in curriculum and teaching in the context of school education in the Czech Republic and (2) to developing or adapting of adequate diagnostic tools. The perspective taken in the project is one of pedagogy and field didactics. The project’s relevance is based not only in the domain of basic (methodological) research but also in the context of the current curricular reform in the Czech Republic, which at the moment is entering the face in which standards of quality in education should play an important part. The outcomes of the project will be accessible for the development of theoretical and methodological basis for the monitoring and evaluation of the educational system and will contribute to the empirical operationalisation of standards of quality in education including various implementation strategies.
Results
The main output of the project is the monograph "Tools for the monitoring and evaluation of quality in instruction and curriculum". The authors elaborated on the theoretical and methodological basis for the monitoring and evaluation of quality of curriculum as well as instruction in the context of school education in the Czech Republic and also developed or adapted adequate diagnostic tools. Topics dealt with in the book include nonverbal elements in textbooks, opportunities to learn, crosscurricular topics and the structuring of educational content in curricular documents.
Publications
Total number of publications: 10
2011
-
Evropská dimenze ve vzdělávání a její empiricko-výzkumné uchopení v učebnicích dějepisu
Janík, T., Najvar, P., Kubiatko, M. a kol. Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje., edition: Vyd. 1, year: 2011, number of pages: 17 s.
-
Integrace evropské dimenze do vzdělávání na příkladu dějepisných učebnic
Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, year: 2011
-
Integrace evropské dimenze do vzdělávání na příkladu dějepisných učebnic
Year: 2011, type: Conference abstract
-
Systémový rámec kvality školního vzdělávání: uvedení do problematiky
Janík, T., Najvar, P., Kubiatko, M. a kol. Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje., edition: Vyd. 1., year: 2011, number of pages: 9 s.
2010
-
Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula
Year: 2010, edition: Vyd. 1, number of pages: 222 s.
-
Návrh kategoriálního systému pro analýzu výuky reálií a interkulturní komunikativní kompetence ve výuce cizímu jazyku
Year: 2010, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Příležitosti k učení jako aspekt kvality výuky (Konference NAME 2010)
Year: 2010, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Unterrichtsqualität und Professionalisierung von Fremdsprachenlehrern
New Pathways in the Professional Development of Teachers, year: 2010
-
Výzkumy mediální výchovy: Přehledová studie
Bulletin Institutu výzkumu školního vzdělávání PdF MU 2010, year: 2010
-
Workshop Skupiny pro výzkum kurikula IVŠV PdF MU 4/2010. Teorie a metodologie výzkumu kurikula.
Year: 2010, type: Workshop