Informace o projektu
Konstrukce vzdělávání žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí z pohledu tří světů jeho reálného žití
- Kód projektu
- GP13-24036P
- Období řešení
- 2/2013 - 12/2015
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Postdoktorské projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Klíčová slova
- školský diskurs, romský žák, sociální inkluze, sociálne znevýhodnené prostredí, sociální reprodukce, konstrukce sociální reality, sociální zásoba vedení, identita, kritické teorie, sekundární socializace, rasismus, diskriminace, divadlo utlacovaných, di
Téma projektu se zameruje na problematiku vzdelávání romských žáku a možností jejich sociální inkluze. Cílovou skupinu
výzkumu tvorí nejen romští žáci ve vybrané lokalite, ale i jejich rodice a ucitelé. Hlavními prioritami výzkumu je zmapovat
konstrukce žáku ze sociálne znevýhodneného prostredí ve školském diskursu, dále popsat identity romských žáku ruznými
aktéry školského diskursu, vyložit sociální realitu vzdelávání z pohledu romských žáku a jejich stanovisko k roli žáka ze
sociálne znevýhodneného prostredí. Výstupy budou zakomponovány do rámce vybraných kritických teorií a výzkumu o sociální
reprodukci. Duležitými kontextovými složkami výzkumu jsou vymezení tzv. sociální zásoby vedení romských žáku, která bývají
kontradiktoricky prostredkována institucí školy a institucí rodiny v prubehu tzv. sekundární socializace a rovnež i popis
rasistického, resp. diskriminacního diskursu v ceské spolecnosti. Projekt je založený na netradicní metodologické kombinaci
nástroju diskursivní analýzy a metody divadla utlacovaných, což v ceském pedagogickém výzkumu nebylo dosud realizováno.
Publikace
Počet publikací: 19
2017
-
Výzkumný exkurz do edukace romských žáků
Rok: 2017, počet stran: 126 s.
2016
-
Diskursivní analýza a její využití ve výzkumu edukačních jevů
Pedagogická orientace, rok: 2016, ročník: 26, vydání: 3, DOI
-
Prolínání mocenských diskursů v týdeníku Učitelské noviny: sociální inkluze romských žáků v českém školství
Pedagogická orientace, rok: 2016, ročník: 26, vydání: 2, DOI
2015
-
An Analysis of Blended Discourses Constructing the Education of Roma Children from Socially Disadvantaged Backgrounds
2nd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Science and Arts SGEM 2015 - Conference Proceedings, Volume II, Education and Educational Research, rok: 2015
-
An Analysis of Blended Discourses Constructing the Education of Roma Children from Socially Disadvantaged Backgrounds
Rok: 2015, druh: Další prezentace na konferencích
-
Constructing the Education Path of Roma Children
2nd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Science and Arts SGEM 2015 - Conference Proceedings, Volume II, Education and Educational Research, rok: 2015
-
Constructing the Education Path of Roma Children
Rok: 2015, druh: Další prezentace na konferencích
-
Konstrukce vzdělávání romského žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí v rámci prolínání a soupeření akademicky institucionálních, učitelských a rodičovských diskursů
Rok: 2015, druh: Další prezentace na konferencích
-
Kontekst edukacji romskich uczniow z perspektywy dyskursu aktorow romskich
Rok: 2015, druh: Další prezentace na konferencích
-
Segregacja Romów (historyczna i współczesna) w społczeństwie czeskim a problematyka społecznej integracji
Rok: 2015, druh: Další prezentace na konferencích