Informace o projektu
Zhodnocení rozvoje vybraných kartografických dovedností v souvislosti s využitím geoinformačních technologií ve výuce zeměpisu na základní škole
- Kód projektu
- MUNI/41/098/2009
- Období řešení
- 1/2009 - 12/2009
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Programy podporované ze specifického výzkumu (NESPADAJÍ SEM PROJEKTY PŘIHLAŠOVANÉ DO SOUTĚŽE VYHLÁŠENÉ NA PODZIM 2009)
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Klíčová slova
- Kartografické dovednosti, experimentální metody výzkumu v geografii, didaktika geografie, geoinformační technologie
Výzkumný projekt "Zhodnocení rozvoje vybraných kartografických dovedností v souvislosti s využitím geoinformačních technologií ve výuce zeměpisu na základní škole" se zaměřuje na zařazení a využití moderních informačních technologií do výuky zeměpisu a jejich vlivu na osvojení a rozvíjení kartografických dovedností. Výzkum vychází ze současného rozvoje a zavádění výpočetních technologií do škol a do výuky zeměpisu. V rámci projektu bude připraven výukový materiál zaměřující se na využití geoinformačních technologií ve výuce zeměpisu.
Výsledky
Výzkumný projekt „Zhodnocení rozvoje vybraných kartografických dovedností v souvislosti s využitím geoinformačních technologií ve výuce zeměpisu na základní škole“ je zaměřen na zařazení a využití moderních informačních technologií do výuky zeměpisu a jejich vliv na osvojení a rozvíjení kartografických dovedností. Výzkum vychází ze současného rozvoje a zavádění výpočetních technologií do škol a do výuky zeměpisu. V rámci projektu byl připraven a realizován malovzorkový výzkum, zaměřený na osvojení kartografických dovedností čtení mapy a použití mapy. Pomocí experimentální metody s využitím pretestu – posttestu byla zjišťována úroveň osvojení kartografických dovedností před a po záměrné intervenci, která spočívala v práci s geoinformačními technologiemi a předem připraveným výukovým materiálem (pracovními listy pro žáky). Pro statistické zpracování výsledků byla použita metoda párového t-testu, pomocí které byl zjištěn statisticky významný rozdíl mezi pretestem a posttestem. Závěrem tedy lze říci, že žáci dosahovali s využitím geoinformačních technologií vyšší úrovně osvojení kartografických dovedností čtení mapy a použití mapy.
Publikace
Počet publikací: 3
2009
-
GIS jako nástroj pro osvojení a rozvíjení kartografických dovedností
Rok: 2009, druh: Další prezentace na konferencích
-
Interaktivní tabule jako nástroj pro osvojení kartografických dovedností žáků
Rok: 2009
-
Interaktivní výuka kartografie
Rok: 2009, druh: Další prezentace na konferencích