Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Studia paedagogica |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Studie přináší přehled vybraných výzkumů subjektivních teorií učitelů a identifikuje klíčové koncepty a souvislosti v jejich rámci tematizované – zejména vztah kvality subjektivních teorií učitelů, kvality výuky a profesního rozvoje učitelů. |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | teachers’ subjective theories; quality of instruction; cognition guiding teachers‘ acting; wisdom of practice; in-service teacher education; professional development of teachers |
Popis | Studie přináší přehled vybraných výzkumů subjektivních teorií učitelů a identifikuje klíčové koncepty a souvislosti v jejich rámci tematizované – zejména vztah kvality subjektivních teorií učitelů, kvality výuky a profesního rozvoje učitelů. Studie se zaměřuje na výzkumy, které metodologicky navázaly na výzkumné programy zaměřené na subjektivní teorie učitelů z přelomu osmdesátých a devadesátých let dvacátého století. V některých z nich se ukazuje, že rozpory mezi myšlením a jednáním učitelů mohou být z části vysvětleny určitými psychickými fenomény, například učiteli vnímanou zátěží nebo vlastní vnímanou účinností učitelů (self-efficacy; sebeúčinností). V diskusi studie naznačuje příležitosti, ale i otázky spojené s eventuelním využitím poznatků základního výzkumu subjektivních teorií učitelů pro změnu jejich myšlení a jednání v rámci pedagogického výzkumu, profesní podpory a dalšího vzdělávání v ČR. |
Související projekty: |